De reconstructie van de plaats van het ongeval is een essentieel onderdeel van het politiewerk. In de nasleep van een verkeersongeval zijn er meestal meer vragen dan antwoorden voor eerstehulpverleners. Het wat, waarom en hoe van de situatie moet worden bepaald om recht te kunnen doen, aansprakelijkheid toe te kennen en lessen te trekken.
De verwachting is dat dronetechnologie een steeds grotere rol gaat spelen in dat proces, door gegevens te verzamelen die kunnen worden gebruikt om gedetailleerde kaarten en 3D-modellen van de plaats van het ongeval te bouwen. Deze middelen kunnen op hun beurt helpen bij het onderzoeken en analyseren van de opeenvolging van gebeurtenissen die tot het incident hebben geleid.
Bij elke taak voor het verzamelen van gegevens kan de mogelijkheid om een drone te lanceren, rond een scène te manoeuvreren en beelden vanuit meerdere hoeken vast te leggen, degenen op de grond helpen een beeld te krijgen van wat er beneden gebeurt.
In zijn Breakout talk getiteld ‘UAS gebruiken bij crashscènes in 30 minuten‘, GRADD CEO Reza Karamooz neemt ons mee door het proces om dat te doen op een plaats van een crash. Zijn gereedschap? Een DJI Phantom 4 Pro, een DSLR-camera en een point-to-point handheld lasermeetapparaat.
De presentatie van Karamooz is gebaseerd op een geënsceneerde crash waarbij twee voertuigen betrokken zijn. In dertig minuten konden hij en een collega enkele honderden luchtfoto’s maken van de voertuigen en de omgeving.
Een lasermeetapparaat – de Leica DISTO S910 – werd gebruikt om metingen uit te voeren op verschillende controlepunten om de schaal te verifiëren voordat de afbeeldingen werden geüpload naar een fotogrammetriepakket genaamd RealityCapture. Met een paar klikken laat Karamooz zien hoe snel lucht- en gronddatasets kunnen worden gecombineerd tot 3D-modellen met hoge resolutie.
Deze innovatieve oplossingen beloven het werk van onderzoekers te vereenvoudigen en, net zo belangrijk, het proces van het reconstrueren van ongevalscènes in de onmiddellijke nasleep te versnellen. Door te veel tijd te investeren in onderzoeken ter plaatse, zijn er minder middelen beschikbaar voor eerstehulpverleners die elders kunnen worden ingezet. Het stelt wetshandhavers ook bloot aan het risico van secundaire botsingen.
Zodra het 3D-model is gegenereerd, neemt Karamooz je mee op een virtuele wandeling door de nagemaakte scène in GRADD VR. Het vastgelegde detailniveau is duidelijk te zien. En zo is het potentieel voor samenwerking tussen meerdere belanghebbenden als onderdeel van het onderzoek.
Als je meer wilt weten over hoe drones passen in de toekomst van crashreconstructie en de softwareoplossingen wilt ontdekken die dit mogelijk maken, lees dan de Breakout talk van Reza Karamooz hier.