Albert Dros is professioneel landschapsfotograaf en reist normaal gesproken de hele wereld over. Steeds vaker gaat er ook een drone mee in de koffer: momenteel een DJI Mavic 2 Pro. De grootste uitdaging van dronefotografie is volgens Albert het maken van sterke composities. Een heel andersoortige uitdaging betreft de maatschappelijke acceptatie van drones. Je leest er alles over in deze editie van Drone Talk!
Wie ben je en wat doe je? Hoe ben je in het vak gerold?
“Ik ben Albert Dros, 35 jaar en professioneel landschapsfotograaf voor een jaar of 10 nu. Voor mijn werk reis ik de hele wereld over. Afgelopen jaar natuurlijk even niet :). Ik ben eigenlijk altijd al actief geweest in de design industrie. Zo heb ik Mediatechnologie gestudeerd en later een master’s degree gehaald in Multimedia & Entertainment Technologie. Ik heb verder eigenlijk altijd voor mezelf gewerkt, in de creatieve industrie. In het verleden veel voor tv en broadcasting, grafisch werk. Dan moet je denken aan grafische elementen en titels die je op tv voorbij ziet komen.
Ik ontdekte op een gegeven moment fotografie, en hoe leuk ik dat eigenlijk vond. Dat gebeurde toen ik in Hong Kong studeerde. Fotografie greep me eigenlijk. Ik wilde alles vast leggen en raakte er verslaafd aan. Eenmaal terug in Nederland zette ik mijn passie door en merkte ik dat ik er ook wat geld mee begon te verdienen. Licenties, magazines, kleine workshops en dat soort dingen. Zo begon het balletje een beetje te rollen. Nu, ongeveer 10 jaar verder, ben ik er nog steeds verslaafd aan. Er is eigenlijk weinig veranderd, behalve dat het nu al heel lang mijn full time beroep is.”
Wanneer ben je in aanraking gekomen met drones? Welke toestellen heb je in het bezit (gehad)?
“Ik heb drones in het begin een beetje afgehouden, maar ben bij de DJI Phantom 3 ingestapt. Ik heb dus de Phantom 3 gehad, Phantom 4 Pro+, Mavic Pro, en nu de Mavic 2 Pro. Ik heb altijd veel ideeën voor foto’s en uiteraard openden drones daarbij nieuwe mogelijkheden. Vandaar dat ik er op een gegeven moment één heb aangeschaft, en daar heb ik nooit spijt van gehad. Ik gebruik ze niet extreem veel, maar ze bieden toch altijd originele invalshoeken voor foto’s.”
Wat spreekt je als landschapsfotograaf aan in dronefotografie? En wat juist niet?
“Met name bepaalde foto’s die anders simpelweg onmogelijk waren. Ook abstracte top-down foto’s vind ik erg interessant. Wat mij dan weer wat minder aanspreekt is ‘het gedoe’ wat er bij komt kijken. Met normale fotografie zijn er eigenlijk geen regels. Je pakt je camera en fotografeert. Dat is wel even anders bij drones. Je moet je goed verdiepen in een aantal dingen, en goed de regels volgen. Daar komt dan ook nog bij dat drones nog steeds niet heel erg algemeen geaccepteerd zijn. Mensen zien ze heel erg als overlast.”
Wat zijn voor jou de grootste uitdagingen als het gaat om de inzet van een drone voor landschapsfotografie?
“Ik denk dat voor mij de grootste uitdaging is om sterke composities te maken vanuit de lucht. Met een camera kan je heel snel van positie wisselen en talloze voorgronden gebruiken op de grond. Met een drone werkt dit heel anders. Een drone verplaatsen kost veel tijd, en een mooie compositie maken kost tijd en moeite. Daar komt dan ook nog bij dat je als het ware een ‘race tegen de klok hebt’ want je hebt met een batterij te maken die relatief snel op gaat. Ergens heel vliegen en weer terug kost ook veel tijd, dus om je daadwerkelijke shot te maken kost veel moeite, en tijd.
Echt goeie composities maken met een drone vergt veel oefening en ervaring. Ik ben er inmiddels achter dat je vaak helemaal niet hoog hoeft te vliegen om sterke composities te maken. In tegendeel zelfs, vooral in Nederland. Als je hoog vliegt wordt alles veel platter. Vaak is een metertje of 20-30 genoeg om een mooi perspectief te krijgen. Uitdagend, maar wel erg leuk.”
Hoe ziet jouw ideale cameradrone eruit? Waar hoop je dat DJI mee gaat komen?
“Ik vind dat DJI een mooie stap zet met de nieuwe Air 2S, maar deze gaat mijn Mavic 2 Pro nog niet vervangen. Ik wil simpelweg betere beeldkwaliteit. De sensor is op dit moment wel aardig, maar komt natuurlijk niet eens in de buurt van mijn Sony Alpha camera’s (ik ben Europees Sony ambassadeur). Wat voor mij de ideale camera drone is:
– M43 sensor, dus net iets groter dan de 1 inch van nu. (grotere sensor wordt waarschijnlijk de drone te groot/zwaar van)
– Verwisselbare lens zodat 3rd party brands goeie kwaliteit lenzen kunnen maken (DJI’s lens van nu is vrij slecht, ook de Hasselblad. Zeer teleurstellend in de hoeken).
– Relatief licht. Mijn Mavic 2 Pro vind ik een prima formaat en gewicht hebben. Lichter is natuurlijk mooi, maar bij mij gaat voor een Pro drone de beeldkwaliteit voorop.
– Het geluid. Ik voel me altijd schuldig met het vliegen van een drone omdat deze lawaai maakt. Het zou mooi zijn in de toekomst stillere drones te hebben.”
Is (een gebrek aan) maatschappelijke acceptatie van drones wel eens een issue?
“Helaas wel. Wat ik hier boven al aangaf: Ik voel me vaak schuldig voor het vliegen van een drone. Vooral omdat ik vaak heel vroeg op sta om het mooiste licht te fotograferen. Mensen (en dieren) slapen dan nog. Als ik dan met een drone vlieg verstoor ik toch wel het een en ander, ondanks dat ik niks illegaals doe. Ook heb ik het regelmatig aan de stok gekregen met ‘boze’ mensen omdat ik in de buurt van hun huis vloog. Dat was weliswaar op nog een flinke afstand (100+ meter) maar mensen voelen zich toch snel ongemakkelijk.”
Wat zijn jouw 3 tips voor dronefotografen die de lat hoger willen leggen?
“1. Werk heel erg aan je compositie. Vaak is wat lager vliegen mooier dan hoger, omdat je dan nog een mooi perspectief kan hebben met je voorgrond. Kijk heel erg naar leading lines, bijvoorbeeld slootjes, wegen etc. Dit werkt goed in dronefoto’s. Ik zie vaak dronefoto’s die ik meer zie als ‘gewoon iets vastleggen’ in plaats van echt een goeie foto. En een slechte compositie is hier vaak de oorzaak van.
2. Om maximaal dynamisch bereik te hebben in je foto, gebruik Bracketing. En zorg dat je 3 of 5 aparte belichtingen maakt. Deze kan je dan samenvoegen in Lightroom, en zo het optimale bereik van de situatie toch vast leggen. Dit is vooral nuttig bij hoog contrast, zoals sunsets of sunrises.
3. Gebruik de 5 shot burst mode, vooral als je in het donker fotografeert. Drones hebben kleine sensoren. Zelfs op ISO 100 heb je best wat ruis, vooral als je je beeld gaat bewerken. Door de BURST mode te gebruiken en de drone helemaal stil te hangen, kan je deze beelden later ’stacken’ in software. Elk beeld heeft een ander ruis patroon. Door vrijwel exact dezelfde beelden te stacken, combineer je de ruis patronen en krijg je dus een kwalitatief beter beeld. Ik doe dit zelf zeker niet bij elk beeld, maar wel bij beelden waarvan ik denk ‘dit is is echt een mooi beeld voor print’.”
Meer werk van Albert zien? Kijk dan op albertdros.com of volg Albert op Instagram. Alle foto’s in dit artikel zijn met toestemming overgenomen.