LVNL test communicatie met dronepiloot via GoDrone

Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) heeft vorige week een test uitgevoerd waarbij een dronepiloot via de GoDrone app instructies van een luchtverkeersleider kreeg. De test werd uitgevoerd in het gecontroleerde luchtruim rondom Rotterdam The Hague Airport. Het doel is om te onderzoeken hoe in de toekomst via digitale weg luchtverkeersleiding kan worden gegeven aan dronebestuurders.

Van RT naar UTM

Naarmate er meer drones rondvliegen in gecontroleerd luchtruim (CTRs), groeit de behoefte aan een een operationeel UTM-systeem (Unmanned Aircraft Systems Traffic Management). Via zo’n systeem kunnen dronevluchten gemonitord worden en kan een luchtverkeersleider eventueel contact opnemen met een dronepiloot als daar aanleiding toe bestaat, bijvoorbeeld om te waarschuwen voor een naderende traumahelikopter of een ander onvoorzien gevaar.

Nu nog verloopt dergelijke communicatie via traditioneel tweezijdig radioverkeer. Om die reden moet er altijd een zogenaamde RT-operator betrokken worden bij een dronevlucht in een civiele CTR. Dat betekent hogere kosten voor de drone-operator en bovendien een extra belasting voor de luchtverkeersleiders in de verkeerstoren. Mede daarom zit er per dag nu een limiet op het aantal gecontroleerde dronevluchten in CTRs. In de toekomst moet de communicatie om die reden deels geautomatiseerd via GoDrone en een door Altitude Angel ontwikkeld achterliggend UTM-systeem gaan verlopen.

Eerste test

Tijdens de eerste test vloog de medische drone van ANWB en PostNL door het luchtruim van Rotterdam. De vlucht werd aangemeld via de GoDrone app. Via het mobiele netwerk van KPN gaf de dronetransponder realtime locatiedata door aan het geteste UTM-systeem. Op die manier kan een luchtverkeersleider het geplande vlieggebied visueel weergeven, het vliegpad van de aangemelde dronevluchten live monitoren, klaringen en instructies verstrekken en intrekken en luchtverkeersinformatie aan de dronebestuurder geven.

“Het slagen van deze test is voor ons een belangrijke mijlpaal,” zegt Jurgen van Avermaete, General Manager Procedures bij LVNL. “LVNL zet hiermee een volgend resultaat neer om bemande en onbemande luchtvaart in hetzelfde luchtruim veilig af te kunnen handelen. In gecontroleerd luchtruim betekent dit ook luchtverkeersleiding geven aan dronebestuurders. Dat is een uitdagende opgave en hiervoor werken we nauw samen met onze Dutch Drone Delta partners. We zijn er nog niet, maar het succes van de test laat zien dat we op de goede weg zijn.”

Belangrijke stap

Ook voor de Dutch Drone Delta – waar ANWB met het Medical Drone Service-project bij is aangesloten – was het een bijzondere dag. Stephan van Vuren, Project Manager bij Stichting Dutch Drone Delta: “Binnen de Dutch Drone Delta zien wij een toekomst voor ons waarin drones, in de vorm van Urban Air Mobility, een volwaardige en geaccepteerde mobiliteitsvorm zijn, met positieve impact voor maatschappij, economie en milieu. Om dit te realiseren is het van essentieel belang dat er een veilig, betrouwbaar en efficiënt UTM-systeem in Nederland komt. Met deze test hebben we hierin een belangrijke stap gezet en we kijken er naar uit om gezamenlijk, met alle belanghebbenden, vervolgstappen te nemen om dit systeem uiteindelijk op grotere schaal te implementeren.”

Wat vind jij hiervan?

      Geef een reactie

      Online drone kopen? Vergelijk drone prijzen online!
      Logo
      Vergelijk items
      • Totaal (0)
      Vergelijken