Er is een nieuwe applicatie in de maak die het mogelijk maakt om binnen zestig minuten een volledige drone-inspectie van het exterieur van een vliegtuig uit te voeren. Hiertoe zijn dronefabrikant Donecle, 3D mapping-specialist 8tree en ontwikkelaar van militaire luchtvaartuigen Dassault een samenwerking aangegaan. De applicatie genaamd flying dentCHECK moet zorgen voor een revolutie op het gebied van inspecties, onderhoud en reparaties van en aan civiele en militaire vliegtuigen.
Flying dentCheck
Om veilig en betrouwbaar te kunnen vliegen moeten vliegtuigen met enige regelmaat worden gecheckt op beschadigingen zoals butsen en deuken in romp en vleugels. Vroeger gebeurde dat visueel en met de hand, tegenwoordig worden hier steeds vaker laserscanners en drones voor ingezet. Het voordeel van een drone is dat deze een vliegtuig vanuit alle hoeken kan opnemen; het nadeel is dat er zeer complexe waypointmissies uitgevoerd moeten worden om het gehele vliegtuigoppervlak te bestrijken. Het voorbereiden daarvan is een tijdrovende klus.
Flying dentCHECK is bedoeld om dit proces aanzienlijk te automatiseren en daarmee te versnellen. Het belangrijkste doel achter de ontwikkeling van flying dentCHECK was om een drone efficiënt en snel 100% van het lichaam van een vliegtuig te laten inspecteren op deuken met behulp van lichtscanners, en onder alle omstandigheden consistente resultaten te bieden. Een ander doel was het gebruik van een 3D-scanner en bijbehorende software om deuken, inslagen, verkeerde uitlijningen en andere schade te identificeren en te meten.
Om dergelijke geautomatiseerde drone-inspecties mogelijk te maken werd de bestaande navigatietechnologie verbeterd met geavanceerde stabiliteitsalgoritmen. Ook werd er gezorgd dat de opnamen automatisch worden aangepast aan verschillende factoren zoals verlichting, oppervlaktekleur en gescande materialen. De door de applicatie gegenereerde 3D-modellen worden automatisch vergeleken met modellen van identieke, ongerepte vliegtuigen, om zodoende afwijkingen op het spoor te komen.
Binnen het uur ingemeten
De app werd begin september getest op een Franse luchtmachtbasis. In slechts 60 minuten had de flying dentCHECK-applicatie een compleet model van het onderzochte Rafale-gevechtsvliegtuig gemaakt, met een nauwkeurigheid van 0,1 mm in de diepte en 2 mm in de breedte. Volgens de ontwikkelaars kan de applicatie vliegtuigen in alle soorten en maten met dezelfde mate van precisie en veiligheidsverificatie inmeten.
“De 100% geautomatiseerd uitgevoerde dentCHECK vermindert de tijd die nodig is om een vliegtuig te inspecteren drastisch, terwijl de kwaliteit van de onderhoudswerkzaamheden aanzienlijk wordt verbeterd”, zegt 8tree-CTO Erik Klaas. “Het draait om het automatiseren van niet-destructieve testtaken en -procedures.”
Database
Alle door de dentCHECK verkregen gegevens – inclusief alle opnamen, locatie-informatie en deukmetingen – worden opgeslagen in een digitale database. Daardoor is het mogelijk om de volgorde van beschadigingen en vormveranderingen door de tijd heen te volgen. Daardoor kunnen reparaties en onderhoud beter worden ingepland, wat weer moet leiden tot minder uitval en een verbeterde veiligheid van vliegtuigen.
Zowel Donecle als 8tree zullen de flying dentCHECK-applicatie presenteren op de MRO Europe beurs die deze week plaatsvindt in RAI Amsterdam.