In meer dan een decennium in de voorhoede van drone-technologie, heeft DJI drone-programma’s over de hele wereld geïnspireerd en de industrie vooruit geholpen. Van de originele Phantom-serie tot de hedendaagse suite van enterprise-platformszou het verkennen van de toekomst van mogelijk niet mogelijk zijn zonder de meedogenloze hardware- en software-innovatie van DJI.
De mogelijkheden die drones ontsluiten, blijven in een stroomversnelling komen en er blijven nieuwe toepassingen komen. Allemaal gebaseerd op het vooruitzicht van “Wat als…?”
Wat als we dronefoto’s gebruiken om 3D-modellen te bouwen? Wat als we een quadcopter maken die kan worden opgevouwen? Wat als we tools bouwen om eerstehulpverleners te helpen tijdens noodhulp, of thermische, multispectrale en LiDAR-payloads in handen geven van iedereen die gegevens van bovenaf verzamelt?
DJI’s enterprise-platforms blijven workflows transformeren. Van landbouwonderzoeken tot industriële inspecties, vliegende robots voeren potentieel gevaarlijke taken sneller, beter en efficiënter uit dan voorheen. Zoals de zaken er nu voorstaan, bestaat het bedrijfswagenpark uit:
- De Mavic 3 Enterprise-serie: een compacte optie die verkrijgbaar is in thermische en landmeetkundige modellen om operators een optie te geven voor snelle inzet
- De Matrix 30-serie: een draagbare oplossing voor openbare veiligheid en inspecties met toonaangevende zakelijke functies
- De Matrice 300 RTK: Een robuust vliegtuig met een krachtig laadvermogen en configuraties, gebouwd voor nachtelijke operaties, SAR, industriële inspecties en meer
Maar in die geest van “Wat als…?”, staat er iets nieuws aan de horizon voor 2023: Het DJI-dock.
Tijdens een AirWorks 2022-keynote met DJI’s Head of Enterprise Solution Engineering, Grant Hostika, DroneDeploy’s VP of Product James Pipe en Senior Manager of UAS bij BNSF, Nick Dryer, kregen de aanwezigen een overzicht van het Dock, rapporten over real-world testen en een glimp van hoe transformerend DJI’s eerste drone-in-a-box-oplossing zou kunnen zijn.
Hoe de DJI Dock workflows kan verschuiven van geautomatiseerd naar autonoom
Als eerste was Drone-implementatie VP of Product, James Pipe, die het doel van het bedrijf schetste om te evolueren van geautomatiseerde siteprocessen naar processen die slimmer en autonomer zijn. DroneDeploy’s drang naar meer autonomie heeft al succes gehad op de grond, door robots zoals Boston Dynamic’s Spot te integreren in soepelere workflows. Dat concept gaat de lucht in met de DJI Dock.
“Ons doel is een volledig autonome workflow. U hoeft zich geen zorgen te maken over de drone. Het doet gewoon zijn werk en legt de gegevens vast.” – James Pipe, VP Product bij DroneDeploy
Om het Dock op de proef te stellen, riep DroneDeploy de hulp in van BNSF – een van de grootste goederenspoorwegmaatschappijen van Noord-Amerika. BNSF heeft een van ’s werelds toonaangevende droneprogramma’s, met verschillende baanbrekende ontheffingen van de FAA voor BVLOS-vluchten en operaties op afstand. BNSF heeft ook het soort afgelegen locaties dat baat zou hebben bij een drone/dock-oplossing, met kilometers aan landelijke sporen die moeten worden onderhouden, drukke spoorwegemplacementen en terreinen in aanbouw.
BNSF’s Senior Manager van UAS, Nick Dryer, schetste een paar gevallen waarin de DJI Dock een game-changer zou kunnen zijn.
“We willen geen uren wachten om gegevens te krijgen. We willen het meteen. Het drone-in-a-box-concept past daar goed bij…het is de onmiddellijke bevrediging van informatie.” – Nick Dryer, Senior Manager van UAS, BNSF
De eerste DJI Dock-applicatie die BNSF voor ogen heeft, is een vorm van snelle respons. Het bedrijf beheert kilometers aan paden in de Pacific Northwest, inclusief stukken langs de Columbia River die gevoelig zijn voor vallende rotsen. Elke keer dat een steen groter dan een honkbal loskomt, raakt hij een hek dat een waarschuwing stuurt naar het treinpersoneel dat het gebied binnenkomt. Zodra dit systeem is geactiveerd, moeten passerende treinen vertragen van 40-80 km / u tot stapvoets. Het is meestal kilometers voor het volgende sein en duidelijke sporen. Dat staat gelijk aan uren en uren vertraging op het netwerk.
Met een drone-in-a-box-systeem denkt Dryer dat dezelfde waarschuwing rechtstreeks naar de DJI Dock kan worden gestuurd. De M30 Dock-editie zou een snelle doortocht van het betreffende stuk kunnen uitvoeren, gegevens verzamelen die door AI of een piloot op afstand zijn geanalyseerd, en alles vrijgeven. Of het kan details geven over wat en waar het obstakel precies is, zodat het werk om het te verwijderen sneller kan beginnen.
De tweede mogelijke toepassing is voorraadbewaking. BNSF heeft opslagfaciliteiten in het hele land waar industriële materialen worden opgeslagen en klaargemaakt voor transport. Op dit moment worden op deze locaties al regelmatig drones ingezet om voorraadgegevens in kaart te brengen. Met het DJI Dock permanent in deze faciliteiten, kon op volledig autonome wijze nauwkeurige informatie worden verzameld en verstrekt aan BNSF-klanten.
Last but not least bespreekt Dryer hoe autonome drones de efficiëntie van het emplacement kunnen veranderen. Hij geeft het voorbeeld van een emplacement waar elke dag 2.000 treinwagons arriveren. Over het algemeen doet BSNF uitstekend werk door vracht te volgen en te organiseren op welk spoor elke auto wordt geplaatst. Maar zelfs met een nauwkeurigheid van 99,5% gaan 10 treinwagons verloren in de menigte. Dit betekent dat toezichthouders elke dag tot wel vier uur lang rondzwerven op zoek naar vermiste auto’s. Met de DJI Dock automatiseren railyard-teams het proces van het vinden van verloren auto’s, waardoor het huidige handmatige zoeken van vier uur wordt omgezet in een snelle CTRL+F.
Eerste indrukken van het DJI Dock op AirWorks 2022
Het Mirage Hotel & Casino Convention Center in Las Vegas is niet helemaal de afgelegen locatie waarvoor de DJI Dock is gebouwd. Maar voor de duur van AirWorks 2022 was het de setting voor zijn openbare debuut in de VS – en een van de meest populaire exposities tijdens de conferentie.
Grant Hostika, hoofd Enterprise Solution Engineering voor Noord-Amerika bij DJI, nam aanwezigen mee door live demonstraties. Grant was aanwezig om het systeem door te nemen terwijl het door de cyclus van landen, opladen en opstijgen ging.
Dat begon met een snelle uitleg van de Dock-versie van de Matrice 30, die hetzelfde is als de standaard M30, afgezien van één cruciaal verschil: het vliegtuig heeft oplaadpunten aan de onderkant van zijn poten die de noodzaak voor handmatige batterijwisselingen vervangen. Terwijl de drone landt, passen de voorkant, achterkant en zijkanten van het Dock-platform zich aan om ervoor te zorgen dat het vliegtuig perfect gecentreerd is. Het dak kan vervolgens worden neergeklapt om IP55-geclassificeerde bescherming en airconditioning te bieden om een ideale temperatuur voor het opladen te behouden.
Bezoekers kregen ook een eerste blik op hoe workflows en vliegplannen worden gemaakt via de DJI FlightHub 2-app. Met zijn intuïtieve interface kunnen piloten op afstand de drone eenvoudig inzetten en beginnen met het bouwen van autonome datamissies.
Klik hier om meer te lezen over de DJI Dock.