Het combineren van het concept van luchtvaart met dronetechnologie is vaak een delicaat onderwerp geweest voor belanghebbenden in de industrie. Maar voor Kyle Nordfors, Drone Team Coordinator bij Zoeken en redden in Weber CountyUtah, het is de veiligste en meest effectieve manier om operaties te benaderen.
Door een drone te herkennen voor wat het is – een luchtvaartbezit – kunt u het beleid, de procedures en trainingsmethoden implementeren die vliegen tot de veiligste vorm van transport ter wereld hebben gemaakt.
Er wordt gezegd dat er mensen zijn gestorven voor de invoering van veel FAA-voorschriften en dat regels en procedures “in bloed geschreven” zijn. Het is in het belang van de drone-community om best practices voor de luchtvaart over te nemen die in de loop van tientallen jaren zijn ontwikkeld, in plaats van op dezelfde manier lessen te trekken uit ongevallen en onzorgvuldigheid.
Nordfors is niet alleen een ervaren dronepiloot, maar heeft ook meer dan 20 jaar ervaring met het besturen van commerciële vliegtuigen. Dit betekent dat hij in een unieke positie verkeert om de ontwikkeling van het nu invloedrijke en zeer succesvolle drone-programma van het Weber County Sheriff’s Office te begeleiden.
In een verhelderend ontsnappingsgesprek op AirWorks 2022 duikt Nordfors in de drone-operaties van de WCSO en deelt hij best practices voor het beheer van een SAR-droneprogramma vanuit een luchtvaartperspectief.
Wat betekent het om een programma op te bouwen vanuit luchtvaartperspectief?
Voor WCSR versnellen drones operaties, verminderen ze de hoeveelheid tijd die personeel moet besteden aan gevaarlijke scenario’s en zijn ze een baanbrekende tool voor situationeel bewustzijn geworden.
Maar het succes dat Nordfors en zijn team hebben genoten, is gebaseerd op een bescheiden aanpak, hard werken en aandacht voor detail – naast de goedkeuring van luchtvaartnormen, waaronder:
Crew Resource Management (CRM)
Dit concept omvat het effectieve gebruik van alle beschikbare middelen en vluchtpersoneel om een veilige operatie te garanderen – het verminderen van fouten, het vermijden van stress en het verhogen van de efficiëntie. Binnen de openbare veiligheid van UAV begint CRM met een simpele bekentenis: dat piloten en menselijke fouten in het algemeen de schuld zijn bij een ongeval. Dat gezegd hebbende, moeten teams maatregelen nemen die het mogelijk maken om tijdens operaties verantwoordelijkheid en een open dialoog te delen.
In een omgeving waarin veiligheid voorop staat voor drone-operaties voor openbare veiligheid, moet dreigingsidentificatie centraal staan. Door de tijd te nemen om na te denken over wat er mis zou kunnen gaan, kunnen teams samenwerken om dat risico te verkleinen.
Het is ook hier dat communicatie zo essentieel is. Leiders moeten openstaan voor suggesties van de bemanning, die op hun beurt moeten weten dat hun mening ertoe doet. Het is belangrijk op te merken dat dit niet betekent dat er geen strikte commandostructuur is.
Nordfors schetst het belang van de Air Commander, die een buffer moet vormen tussen piloten en Incident Command, samen met de rol van de Visual Observers en Support Crews.
Identificatie en training van verschillende missiefasen
Net zoals bemande vliegtuigpiloten trainen op specifieke vluchtfasen, zouden SAR-droneteams hetzelfde moeten doen. Van preflight checks en start tot landing, deze fasen moeten worden geïdentificeerd, geoefend en geperfectioneerd. Dit omvat de manoeuvres en acties die binnen de missie vallen, waaronder het zoeken naar patiënten, overwatch en ondersteuning van het grondteam.