Na een verkeersongeval worden hulpverleners geconfronteerd met twee simpele vragen: wat is er gebeurd en waarom? Bij het reconstrueren van ongevallen draait alles om het verzamelen van bewijsmateriaal en het reverse-engineeren van de mechanica van een scène om de antwoorden te ontdekken.
DJI-partner Shenzhen Keehang Co. heeft een end-to-end oplossing voor de reconstructie van verkeersongevallen ontwikkeld voor de politie in Shenzhen. In de nieuwe methodiek staan drones centraal. Het wordt momenteel gebruikt door 14 brigades van de Shenzhen Traffic Police Division. Bekrachtigd door DJI-hardware en -software, hebben agenten van de afdeling Ongevallenbehandeling van de Verkeerspolitie van Shenzhen onderzoeken sneller en efficiënter kunnen verwerken dan voorheen.
Inhoudsopgave
Vier uitdagingen die drones oplossen voor de verkeerspolitie van Shenzhen
Het drone-onderzoekssysteem van Shenzhen Keehang Co. pakt veel van de uitdagingen aan waarmee de politie wordt geconfronteerd tijdens traditionele handmatige onderzoeken. Voor verkeersongevallen heeft de oplossing vier belangrijke voordelen.
1. Onderzoeken in de helft van de tijd verwerken met de helft van de middelen
Na een verkeersongeval moeten agenten ter plaatse traditioneel een moeizaam proces doorlopen, waarbij ze vanaf de grond fotograferen, handmatige metingen doen, de scène tekenen en aantekeningen maken. Al deze handmatige stappen kosten afdelingsbronnen. Voor elk ongeval moeten 2-3 officieren 30 minuten besteden aan het uitvoeren van deze taken.
Traditioneel proces voor reconstructie van ongevallen
De introductie van drones pakt deze knelpunten bij het verzamelen van gegevens aan. Voor de afdeling Verkeerspolitie van Shenzhen kan nu ongeveer 15 minuten nadat ze ter plaatse zijn gekomen automatisch een gedetailleerde kaart of model van de locatie worden gegenereerd.
Automatische reconstructie van ongevallen met drones
Bovendien kan één politieagent met een drone nu al het benodigde karteringswerk uitvoeren. Dit zorgt ervoor dat de divisie middelen efficiënter kan toewijzen en de responstijden over de hele linie kan verkorten.
2. Intelligente workflows en een toegankelijk oog in de lucht
De Shenzhen Traffic Police Division vertrouwt op een vloot van 100 Mavic 2 Enterprise Zooms om ongevalsscènes te onderzoeken. Gebruikt in combinatie met de DJI Pilot- en DJI Terra-applicaties, is missieplanning een kwestie van het doelgebied omcirkelen. Er wordt automatisch een geschikte route gegenereerd voordat de drone autonoom vliegt en alle benodigde foto’s maakt.
Omdat missies geautomatiseerd zijn en officieren geen intensieve training nodig hebben om drones aan het werk te zetten, is de oplossing eenvoudig over de stad uitgerold.
Verkeerspolitie plant snel de vlucht van de drone met DJI Pilot
3. Inzichten van bovenaf en zeer nauwkeurige modellering
Verkeerspolitie moet meestal vertrouwen op verouderde handmatige processen bij het opnemen van details op een scène. Een meetlint wordt bijvoorbeeld vaak gebruikt voor metingen. Deze stappen introduceren niet alleen het potentieel voor menselijke fouten, maar missen ook snelheid en precisie.
Traditionele ongevallendocumentatie met de hand gedaan
Met DJI Terra worden tijdrovende handmatige metingen uit de vergelijking gehaald. Zeer nauwkeurige 2D- en 3D-modellen kunnen snel worden gegenereerd op basis van de foto’s die door de drone zijn gemaakt. Dit biedt een betrouwbaar referentiepunt en zorgt ervoor dat alle verzamelde informatie nauwkeurig is.
Gewapend met een zeer nauwkeurig model van de scène, kan het Insight-systeem van de Shenzhen Traffic Police Division een record van een plaats van een verkeersongeval produceren om het on-site ongevalbehandelingsproces te voltooien.
Rapporten genereren met elektronische handtekeningen
4. Reconstructies van ongevalslocaties veiliger maken
Scènes van verkeersongevallen zijn dynamisch en gevaarlijk om te werken. Voor verkeerspolitie die ter plaatse onderzoek doet, brengt het handmatig meten veiligheidsrisico’s met zich mee. Agenten moeten een uur of langer in het ongevalsgebied doorbrengen en de resulterende verkeersopstopping kan op elk moment leiden tot een secundair ongeval. Dit kan de veiligheid van de politieagenten en andere chauffeurs in gevaar brengen.
Drones maken intelligente, autonome en methodische workflows mogelijk waarmee eerstehulpverleners ter plaatse hun energie kunnen richten op crisisbeheer en verkeersomleiding.
Dat komt omdat autonome vluchten de vergelijking ter plaatse vereenvoudigen en het grootste deel van het reproductiewerk van ongevallen afhandelen. Metingen worden genomen uit de afbeeldingen, zodat officieren hun gebruikelijke workflow kunnen doorlopen zonder rond het ongevalsgebied te hoeven lopen.
Een slimme en handige oplossing voor het reconstrueren van ongevallen
Over het algemeen bevrijdt de integratie van drones de verkeerspolitie van tijdrovend en gevaarlijk handwerk, elimineert het de moeilijkheden van traditionele onderzoeksmethoden en verbetert het de efficiëntie en precisie van onderzoeken op de plaats van het ongeval aanzienlijk.
De Shenzhen Traffic Police Division heeft laten zien hoe eenvoudig het kan zijn om een drone-onderzoekssysteem voor verkeersongevallen te integreren in de dagelijkse operaties. Om meer te weten te komen over hoe drones de openbare veiligheid en wetshandhavingsoperaties kunnen ondersteunen, verken je DJI’s bedrijfsoplossingen en gebruikersverhalen hier.
Van het verzamelen van informatie ter plaatse tot de output van het eindscènerapport, het hele proces bestaat uit slechts twee stappen:
1. Geautomatiseerde gegevensverzameling en -verwerking
Tijdens het gegevensverzamelingsproces is geen handmatige besturing vereist. De drone maakt automatisch foto’s langs de geplande route. Deze gegevens met hoge resolutie uit het ongevalsgebied leveren de details die nodig zijn om een rapport van de scène te genereren.
2. Intelligente rapportgeneratie
Het systeem van Shenzhen Keehang Co. zet de ter plaatse verzamelde gegevens snel om in een model dat wordt geëxporteerd als onderdeel van een rapport na een ongeval. Een officier ter plaatse kan de geldigheid van het rapport ondertekenen en bevestigen.
De politieagent ondertekent en accepteert de onderzoekstekening ter plaatse
Het hele proces is eenvoudig en duidelijk, waardoor officieren taken na een ongeval sneller en efficiënter kunnen uitvoeren.
Geautomatiseerde 2D- en 3D-modellen in de praktijk brengen
De oplossing voor ongevalsonderzoek die door de verkeerspolitie in Shenzhen wordt gebruikt, kan worden aangepast aan het scenario.
In oktober 2019 vereiste een verkeersongeval op een drukke weg in het Futian-district van de stad een snel onderzoek door agenten. Het drone-onderzoekssysteem voor verkeersongevallen leidde tot de snelle 2D-modelgeneratie van de plaats van het ongeval en verkortte de tijd dat wegen werden afgesloten.
Reconstructie van het ongeval in Futian District
Maar toen een auto in brand vloog op de snelweg in het Guangming-district van Shenzhen, wilden agenten meer diepgang van het onderzoek. Met hetzelfde systeem en dezelfde processen waren ze in staat om een model in 3D te genereren.
3D-model van de plaats van het ongeval
De agenten van de West Shenzhen Expressway Traffic Police Brigade hebben ’s nachts en overdag 3D-modellen gemaakt van de plaats van het ongeval met behulp van DJI Terra. Vervolgens overlapten ze de twee 3D-beelden ruimtelijk om een compleet 3D-panoramamodel te produceren vanaf het punt van de botsing tot het einde van het ongeval.
De verkeerspolitie machtigen met geavanceerde technologie
De integratie van drones in toolkits van de verkeerspolitie maakt veiligere en slimmere workflows mogelijk.
Het drone-onderzoekssysteem voor verkeersongevallen van Shenzhen Keehang Co. blijkt een transformatief hulpmiddel te zijn voor de verkeerspolitie van Shenzhen, die het gebruikt om handmatige processen te digitaliseren en efficiënter te werken.