Conceptrichtlijnen voor dronevluchten van en naar luchthavens gepubliceerd

Het Europese onderzoeksproject INVIRCAT heeft recentelijk een eerste versie gepubliceerd van richtlijnen voor dronevluchten in gecontroleerd luchtruim boven luchthaventerreinen. In de zogenaamde concept of operations (ConOps) wordt toegelicht welke systemen en procedures een operator op orde moet hebben om dergelijke vluchten veilig te kunnen uitvoeren.

Concept ConOps

In de toekomst zullen er steeds vaker onbemande luchtvaartuigen gebruik maken van bestaande luchthavens om te starten en landen. Het gaat daarbij met name om grotere fixed-wing toestellen die bijvoorbeeld ingezet worden voor goederentransport. Om dergelijke dronevluchten veilig te laten verlopen in de nabijheid van bemand luchtverkeer moeten deze volledig geïntegreerd worden in bestaande air traffic control (ATC)-procedures.

Vanuit het samenwerkingsverband SESAR-JU kreeg onderzoeksgroep INVIRCAT de opdracht om een ConOps voor dergelijke operaties te ontwikkelen. Een eerste versie daarvan werd onlangs gepubliceerd. In de ConOps wordt beschreven hoe fixed-wing drones van verschillende formaten geïntegreerd kunnen worden in de terminal manoeuvring area (TMA) en het gecontroleerde luchtruim rondom medium- tot hoogcomplexe luchthavens.

RPAS in the TMA

De ConOps gaat uit van meerdere gelijktijdige dronevluchten in de buurt van ander luchtverkeer. Ten behoeve van de veiligheid voorziet de ConOps in de toepassing van automatic take-off and landing (ATOL)-systemen. Na een reviewronde en simulaties is het de bedoeling dat de RPAS in the TMA-ConOps in definitieve vorm beschikbaar wordt gesteld, zodat drone-operators de procedures kunnen gaan integreren in hun operationele handboeken.

(coverfoto: Koninklijke NLR)

Wat vind jij hiervan?

      Geef een reactie

      Online drone kopen? Vergelijk drone prijzen online!
      Logo
      Vergelijk items
      • Totaal (0)
      Vergelijken