Een droneshow met maar liefst 1.500 drones boven de skyline van Shanghai eindigde onlangs op een wel heel bijzondere manier. De lichtgevende luchtvaartuigjes vormden gezamenlijk een gigantische scanbare QR-code. Wie met zijn telefoon de code scande, werd naar de downloadlink voor een nieuwe game geleid. Maar niet iedereen is te spreken over de vliegende billboard.
Reclame
De droneshow boven de oevers van de Bund was een initiatief van de video-streaming dienst Bilibili. Met de show werd de Chinese release van de Japanse role playing game Princess Connect! Re:Dive onder de aandacht gebracht. Tijdens de show vormden de drones eerst een serie karakters uit de game. Daarna vormden de drone een gigantische QR-code.
Het gebruik van QR-codes is de afgelopen tijd flink gegroeid in China. Ze worden onder andere gebruikt om microbetalingen te faciliteren. Ook moeten Chinezen in verband met de coronapandemie een QR code op hun telefoon laten scannen voordat ze ergens naar binnen mogen. Ook worden er regelmatig gigantische QR-codes afgedrukt op billboards aan gebouwen.
Kritiek
Niet iedereen is echter te spreken over de reclamestunt van Bilibili. Sommige mensen vergelijken de lichtgevende QR-code met de holografische advertenties uit de sciencefictionfilm Blade Runner 2049. Die zijn zo groot en alomtegenwoordig dat ze niet te negeren zijn, waardoor mensen continu aangespoord worden om dingen te kopen.
(via Vice)