De Nederlandse bouwer van offshore constructies Huisman Equipment heeft een nieuwe service gelanceerd, gericht op het uitvoeren van inspecties met behulp van drones. De nieuwe drone-inspectieservice wordt aangeboden vanuit vestigingen van Huisman in Nederland, Singapore, China, de VS en Brazilië. Het doel is om inspecties van kranen, boorinstallaties en pijplegsystemen sneller en veiliger uit te kunnen voeren.
Gespecialiseerde software
Volgens Huisman leidt een visuele inspectie die op afstand wordt uitgevoerd door een gekwalificeerde dronepiloot ertoe dat er geen steigers meer nodig zijn. Dat betekent dat mensen zich niet meer op gevaarlijke locaties hoeven te begeven. “Dit verhoogt niet alleen de veiligheid, maar ook een snellere aanpak van inspecties, waardoor reparaties en onderhoudswerkzaamheden eerder opgestart kunnen worden”, aldus Huisman.
De camerabeelden worden na afloop van de inspectievlucht automatisch geanalyseerd. Daartoe heeft Huisman in samenwerking met H3 Zoom de gespecialiseerde ‘Equipment Inspector’ AI-software ontwikkeld. Deze software kan de verzamelde gegevens snel analyseren en een gedetailleerd rapport opstellen dat aangeeft of de geïnspecteerde assets direct of in de toekomst moeten worden gerepareerd.
“Dankzij deze accurate wijze van rapporteren kunnen reparatie- en onderhoudswerkzaamheden beter geprioriteerd, ingepland en begroot worden”, stelt het bedrijf.
‘Waardevolle aanvulling’
Martijn Reissenweber, directeur Huisman Services: “We zijn heel trots dat we onze drone-inspectieservice hebben gelanceerd. Het geeft onze klanten de mogelijkheid om hun volledige equipment veilig te inspecteren met een snelle doorlooptijd, tegen lagere kosten. Deze nieuwe service is een waardevolle aanvulling op ons bestaande serviceportfolio, waarmee we de werkzaamheden van onze klanten overal ter wereld kunnen ondersteunen en de veiligheid, beschikbaarheid en prestaties van hun equipment optimaliseren.”