Net als veel andere branche-evenementen en exposities dit jaar, is AirWorks 2020 – DJI’s jaarlijkse bijeenkomst van commerciële drone-professionals, technologie-experts en beleidsmakers – digitaal gegaan. En hoewel de deelnemers verdeeld zijn over geografie, is het duidelijk geworden dat de geest van innovatie ons nu meer dan ooit verenigt.
De kennis, veerkracht en creativiteit die we de afgelopen twee dagen hebben gezien, getuigen van het feit dat AirWorks, virtueel of persoonlijk, een waardevol platform blijft voor de commerciële drone-industrie om ideeën te verzamelen en uit te wisselen, zinvolle relaties op te bouwen en constructief stuwen het UAV-ecosysteem vooruit.
Er komt nog meer vandaag en morgen. Maar als u eerder bent vergeten aanwezig te zijn, of als u op zoek bent naar een opfriscursus over de must-knows uit de keynotes, staan wij voor u klaar. Hier is een korte samenvatting:
Inhoudsopgave
Dag 1: Innovatie door verandering
Tijdens de inaugurele Keynote zette DJI het thema voor de komende tijd met een duidelijke boodschap dat het bedrijf op weg is van een productpionier naar een allesomvattende platformaanbieder. Naast innovatie zijn transparantie en inclusiviteit de hoekstenen die de visie van DJI voor de commerciële drone-industrie tot 2021 zullen leiden.
Christopher Tuazon, DJI’s Senior Brand Manager, heeft de belangrijkste gebieden uitgewerkt waarin DJI van plan is de komende jaren te investeren om de wereld te voorzien van een gestandaardiseerd, geïntegreerd platform voor gegevensverzameling:
- Een geïntegreerd ecosysteem van producten
- Optimalisatie van DJI-drones voor het verzamelen van geospatiale gegevens, en
- Een stap in de richting van intentiegestuurde vluchten
DJI, beweerde Tuazon, moet een uitgebreid missiebeheerplatform ontwikkelen dat is gecentreerd rond vluchtoperaties en gegevensverzameling als het bedrijf gebruikers in alle sectoren echt wil machtigen met capabele tools die hen helpen workflows te stroomlijnen en gevaren op de werkplek te voorkomen.
“Voor ondernemingen is het niet handig als we maar één deel van de stack aanbieden: de drones. We zijn op zoek naar een compleet ecosysteem van producten die gaan van vluchtcontrole tot vlucht- en vlootbeheer, helemaal tot data-output, “zei hij. Productinteroperabiliteit zal de sleutel zijn in dit geheel van dingen en externe ontwikkelaars kunnen in de toekomst ook extra mogelijkheden verwachten om met DJI samen te werken.
Toen de schijnwerpers zich richtten op Arjun Menon, Engineering Manager, DJI Research, was hij er snel bij om te identificeren hoe geospatiale informatieverzameling ten grondslag ligt aan de meeste commerciële drone-toepassingen van vandaag. Daartoe maakt DJI van RTK (Real-Time Kinematic) een standaardvereiste voor alle toekomstige enterprise-vliegtuigen, waardoor een hoge nauwkeurigheid van de drone-gegevens wordt gegarandeerd. Er is ook een geconcentreerde drang naar betaalbare en schaalbare LiDAR-oplossingen, voornamelijk via de intern geïncubeerde startup van het bedrijf, Livox Tech.
Introductie van Livox Avia: Sub-500 gram LiDAR-sensor
De eerste grote productaankondiging op AirWorks 2020 kwam van Christopher Chen van Livox Tech. De geheel nieuwe Livox Avia LiDAR-lading, die de Mid-40-sensor opvolgt, verhoogt het gezichtsveld (FoV) van 40 graden naar 70 graden, verdubbelt het detectiebereik en verdrievoudigt bijna de intensiteit van de puntenwolk. De lichtgewicht Avia maakt een ongelooflijk laag percentage valse alarmen en 3 retouren mogelijk en is zo gepositioneerd dat hij op DJI’s Matrice 300, 200 of zelfs 100 past – met gram over!
FLIR introduceert Vue TZ20
Een van DJI’s belangrijkste en langdurige partners, FLIR Systems, kondigde ook zijn nieuwste innovatieve thermische lading voor DJI-casco’s aan – de FLIR Vue TZ20 – tijdens de Keynote van dag 1.
De Vue TZ20 is ontwikkeld op DJI’s Payload SDK en is de eerste dual-thermische plug-and-play payload die compatibel is met kleine UAS-platforms, zoals de DJI M200-serie en M300-casco’s. Met zowel een brede 95 graden als een smalle 18 graden FoV FLIR Boson, is het laadvermogen ontworpen met eerstehulpverleners in gedachten. Dit betekent dat de Vue TZ20 zowel snellere zoek- en reddingsmissies in afgelegen gebieden mogelijk maakt als een grotere afstand tot hete daken, bosbranden en gevaarlijke gassen.
Updates voor het ecosysteem van DJI-ontwikkelaars
Sinds deze maand is de DJI-ontwikkelaarsgemeenschap groter dan ooit met meer dan 20.000 actieve ontwikkelaars en meer dan 1.000 gepubliceerde apps. De community van hardwareontwikkelaars blijft ook groeien bovenop DJI’s Payload SDK, met meer dan 30 verschillende payloads van derden die zijn uitgebracht en in productie zijn.
Aangezien van ontwikkelaars wordt verwacht dat ze een sleutelrol spelen bij de overstap van DJI naar intelligente, doelgerichte vluchten, zal het bedrijf actief zijn in het verbeteren van de SDK-mogelijkheden, ontwikkelaars meer toegang geven tot de middelen van DJI en nieuwe samenwerkingsmethoden verkennen rond branchespecifieke oplossingen .
Dag 2: Veerkracht door gezamenlijke innovatie
Na een spannende dag 1 die DJI’s roadmap voor de toekomst van commerciële drones schetste, speelde Dag 2 Keynote op AirWorks 2020 het heden.
Brendan Schulman, Vice President of Policy and Legal Affairs bij DJI, betrad het virtuele podium om iedereen eraan te herinneren hoe drones cruciaal zijn geweest bij het helpen van regeringen bij het aangaan van een aantal vrij ongekende uitdagingen dit gekke jaar. “Als branche hebben we individueel gereageerd en we hebben collectief gereageerd – en ik denk dat we allemaal trots kunnen zijn”, zei Schulman. “De geest van innovatie en aanpassing die de drone-industrie altijd heeft gedreven, is precies wat we nodig hebben wanneer een wereldwijde pandemie de wereld op zijn kop zet.”
Romeo Durscher, Senior Director of Public Safety Integration bij DJI, bouwde op die gedachte voort door de hoogtepunten te presenteren van DJI’s Disaster Relief Program (DRP), dat voor het eerst werd aangekondigd op AirWorks 2019 in Los Angeles.
Durscher wees erop hoe de 100 drones die DJI aan 45 agentschappen in 22 Amerikaanse staten leverde als onderdeel van zijn COVID-19 Disaster Relief Support-programma, voor alles werden gebruikt, van pre-planning voor COVID-19-testlocaties en het in kaart brengen van daklozenkampen tot het zingen van Happy Birthday via de luidspreker op de drone voor een kind. De geleerde lessen en de waargenomen best practices zijn nu samengevat in een whitepaper ‘Drones for COVID-19 Public Safety Response’, die tijdens de Keynote werd gelanceerd en hier te vinden is.
Maar zelfs nu civiele en commerciële organisaties over de hele wereld hun plannen om drone-technologieën in te zetten versnellen, moeten ook degenen worden erkend die vooruitstrevend waren voordat de pandemie toesloeg.
Rich Gatanis, brandweerman en UAS-coördinator bij Southern Manatee Fire Rescue, werd uitgenodigd om te vertellen hoe drones worden gebruikt in HazMat en bij speciale operaties in Manatee County, Florida.
En Adam Serblowski, Robotics Theme Lead – Surveillance Robotics bij Shell, beschreef de waarde van drones voor olie- en gasinspecties, vooral in een externe werkomgeving.
De Keynote van dag 2 vestigde, samengevat en inhoudelijk, de aandacht op het allerbeste dat dronetechnologie te bieden heeft en wierp de schijnwerpers op de veerkrachtige instellingen die de uitdagingen van de COVID-19-pandemie zijn overtroffen.
Dag 3: Uitdagingen en volgende stappen voor de industrie
Maar de uitdagingen die de drone-industrie moet overwinnen, stoppen niet bij COVID-19. En dus nam Schulman vandaag opnieuw het virtuele podium om de aandacht te vestigen op de gevaren van op angst gebaseerde regelgeving.
Benadrukkend dat de vooruitgang van de drone-industrie tot nu toe mogelijk is gemaakt door een rationeel, evenwichtig en vooruitstrevend regelgevend systeem, wees Schulman, die in de Drone Advisory Committee van de FAA zit, op de recente voorstellen die in het spel zijn die de keuzevrijheid van organisaties zouden beperken de drone die ze willen bedienen.
“Er zijn voorstellen in het Congres en het Witte Huis die je zouden dwingen om een bepaald type drone te kopen, of die drones over de hele federale overheid zouden gronden op basis van waar ze zijn gemaakt, ongeacht hoe gunstig de operaties zijn”, zei Schulman. “Beleid op basis van angst gaat u geld kosten, het vliegen ingewikkelder maken en uw vermogen om te vliegen bij uitgebreide operaties vertragen.”
De Amerikaanse drone-industrie staat, zoals Schulman uitlegde, op een kruispunt. Angst, niet de realiteit, weerhoudt mensen ervan om veiligere, efficiëntere en effectievere drone-operaties uit te voeren.
Schulman erkende dat, hoewel cyberbeveiliging met dronetechnologie een terechte zorg is voor zowel regeringen als particuliere bedrijven, een gebrek aan echte beveiligingsnormen voor drones niet kan worden vervangen door geografie. “Ze zouden een drone met ijzersterke beveiliging blokkeren, alleen maar omdat hij in China was geassembleerd. Maar ze zouden een gratis pas geven aan een drone die in Amerika is gebouwd, zelfs als deze beveiligingsfouten had.”
Voor een industrie die de afgelopen tien jaar zo hard heeft gewerkt om te pleiten voor een eerlijk beleid, is de angstaanjagendheid die vandaag plaatsvindt behoorlijk tragisch, aldus Schulman. “We hebben allemaal de concurrenten van DJI gezien die vermoedens probeerden te wekken over onze gegevensbeveiliging zonder enig bewijs, maar ik heb nog steeds geen enkele evaluatie door een derde partij van hun beveiliging gezien”, hield hij vol. “Ze hebben geen hard bewijs om hun beweringen te staven, net zoals onze critici in de regering ook nooit enig bewijs hebben gepresenteerd.”
Het publiek, bedrijven en overheidsfunctionarissen bang maken voor drone-technologie zou uiteindelijk de hele industrie kunnen terugslaan, verklaarde Schulman, met een uiterst belangrijke vraag:
Zou de industrie, in plaats van brandstof op een gevaarlijk vuur te gooien, niet moeten erkennen dat verschillende organisaties verschillende drones nodig hebben voor verschillende behoeften, en dat dronegebruikers eerlijke concurrentie op prijs en prestaties verdienen, in plaats van een verstoorde markt die wordt vervormd door politieke doelstellingen?
Schulman’s advies aan degenen die willen helpen, is om contact op te nemen met hun leden van het Congres en te eisen dat alle drone-regelgeving, of het nu gaat om veiligheid of privacy of beveiliging, op risico’s gebaseerd is en gebaseerd is op technologische standaarden die open en stevige concurrentie op de markt mogelijk maken.
Een op risico’s gebaseerde benadering is immers hoe je van een overheid die innovatie vreest, naar een overheid gaat die innovatie omarmt.
Meer weten?
- Lees meer over AirWorks 2020 op de officiële site
- Blijf op de hoogte van het laatste nieuws door #DJIAAirWorks te volgen op Twitter, of volg @DJIEnterprise