Lessen uit het droneprogramma van Shell

Shell is een multinationale olie- en gasgigant met hoofdkantoor in Nederland en activiteiten in meer dan 70 landen. Tegen 2020 is de omzet het op vier na grootste bedrijf ter wereld.

Shell is in 2012 begonnen met het gebruik van drone-technologie. Vliegende robots zijn sindsdien gevestigde inspectie-instrumenten geworden voor de wereldwijde activaportfolio van het bedrijf, en bieden een kosteneffectieve en veilige manier om gegevens te verzamelen – met name uit de moeilijk bereikbare en gevaarlijke omgevingen die verband houden met olie- en Gas.

Naarmate de voordelen en toepassingen van drone-technologie in omvang en geloofwaardigheid zijn gegroeid, heeft het drone-programma van Shell dit voorbeeld gevolgd. In de branche is het gebruikelijk dat inspectiegerelateerde taken bij bedrijfsmiddelen door derden worden uitgevoerd. Over het algemeen volgen de drone-missies van Shell dat patroon. Maar op bepaalde locaties, waaronder Shell’s Deer Park Manufacturing Complex, beheert het bedrijf zijn eigen vloot.

De persoon die verantwoordelijk is voor het toezicht op Shell’s adoptie van drone-technologie is Robotics Theme Lead Adam Serblowski.

Een droneprogramma ontwikkelen

Shell heeft robotica-oplossingen ontwikkeld en geïmplementeerd in al haar activiteiten. Bij drones ligt de focus op surveillance. Oplossingen van DJI bieden inzichten van bovenaf die technische teams helpen de conditie van activa en faciliteiten te observeren en te behouden.

Serblowski legt uit dat Shell’s adoptie van drones klein begon met een focus op flare tip-inspecties in 2012.

“En het heeft lang geduurd om daar te komen”, zegt hij. “Er was veel betrokkenheid bij activa en zorgen over het feit dat de drone in de wind zou komen te zitten of zou neerstorten.

Maar toen de eerste inspectie eenmaal was uitgevoerd, was het een van die dingen die niet gek was om te herhalen. Het was een vrij laag risico en je krijgt dezelfde of betere beelden in vergelijking met iemand daarboven.”

M300 Hoge Inspectie

De veiligheids- en operationele verbeteringen werden duidelijk en van daaruit ontwikkelde het programma zich.

In de eerste jaren waren veel drone-inspecties van Shell eenvoudig: het verzamelen van beelden waarvoor personeel anders op hoogte had moeten werken, waardoor hun veiligheidsrisico toenam.

“Toen begonnen we de technologie te zien groeien in onze geomaticaruimte”, zegt Serblowski. Het droneprogramma van Shell heeft zich ontwikkeld met de toevoeging van surveys en orthokaarten.

Operaties in Deer Park, Texas, zijn de maatstaf geworden. Sinds 2016 is het drone-team daar een pionier in de ontwikkeling van standaard operationele procedures voor de locaties van het bedrijf over de hele wereld. Naast Chief Drone Pilot John McClain heeft Serblowski nieuwe hardware en applicaties geïntroduceerd, waardoor drones een combinatie van geplande inspecties en incidentrespons kunnen ondersteunen.

Nieuw is het idee dat Shell de drones daadwerkelijk bezit en exploiteert.

“Het overgrote deel van de drone-missies die voor Shell worden uitgevoerd, wordt nog steeds door derden gedaan. Maar bij sommige van onze vaste activa is het, naarmate het werkbereik is toegenomen, logischer om deze drones in huis te halen”, zegt Serblowski.

Deze transitie is niet iets dat Shell specifiek oplegt. Verschillende landen en verschillende business units hebben verschillende drijfveren, en dus kan het zinvol zijn om dingen in huis te halen in het ene gebied of discipline en niet in het andere.

“Maar de concepten zijn precies hetzelfde, of het nu een derde partij is die actief is of wijzelf. We weten dat er veel ruimte is voor drones op veel individuele activa. En door ze in te bedden in de dagelijkse bedrijfsvoering, kunnen de prestaties op verschillende manieren worden verbeterd.”

Het adopteren van drone-technologie in de risicomijdende wereld van olie en gas

In de loop der jaren heeft de dronetechnologie een opmerkelijk veiligheidsrecord ontwikkeld. Voor een deel is dit te danken aan de vooruitgang in hardware en software; ADS-B-ontvangers en geavanceerde sense and avoid-technologie zijn nu standaard op DJI-ondernemingsplatforms.

Maar dit is luchtvaart en er blijft een zekere mate van risico. “In termen van uitdagingen voor adoptie, komt de grootste neer op conservatisme. Als branche zijn we niet voor niets risicomijdend. De gevolgen als er iets misgaat, kunnen zeer ernstig zijn”, zegt Serblowski.

Dat conservatisme voedt zich met hoe dingen worden gedaan. Processen zijn al lang ingeburgerd en het kost tijd en moeite voor een nieuwe technologie om ze te verstoren.

M300 En Raffinaderij

“Elke keer dat we een nieuw stukje technologie introduceren, is daar een bepaald risico aan verbonden. Mensen overtuigen om die technologie te adopteren en dat risico de eerste keer te nemen, kost veel werk. Je moet echt dat beenwerk doen om mensen te laten zien hoe veilig het is.”

Voor Serblowski benadrukt dit het belang van het documenteren van elke fase van hoe een nieuwe applicatie in de praktijk werkt.

“Vroeger had je die go-to-supportmechanismen niet in termen van standaarden en processen. Zodra je die eerste implementatie hebt gedaan, kun je beginnen met het opbouwen ervan, waardoor het voor de volgende persoon gemakkelijker wordt om een ​​kijkje te nemen. Ze hebben bewijs en processen om het veilig te doen.”

De tweede uitdaging die Serblowski schetst, is exclusief voor organisaties die grensoverschrijdende drone-programma’s ontwikkelen.

“Een van de unieke uitdagingen waarmee je te maken krijgt bij het gebruik van drones versus andere technologie, is dat je per land verschillende regels hebt. Er zijn bepaalde landen waar het wenselijk zou zijn om te vliegen, maar het is moeilijk om zelfs maar eenvoudige use-cases te ontwikkelen vanwege de lokale regelgeving.”

Samen met derden een droneprogramma bouwen

De wereld van olie en gas wordt gedreven door dienstverlenende industrieën. In de vestigingen van Shell wordt het overgrote deel van de inspecties en onderhoudswerkzaamheden uitgevoerd door externe bedrijven. Hieruit volgt dat het werken met vertrouwde externe partners een manier is om de voordelen van drones op sites te brengen en het adoptieproces te versnellen.

“Dat is het model, dus het in eigen beheer brengen van drone-operaties is eigenlijk de uitschieter. Het is niet iets dat we normaal gesproken hebben gedaan. Maar omdat het een nieuw stukje technologie is en zoveel verschillende grenzen overschrijdt, is er de mogelijkheid om het in huis te halen. In sommige gevallen is het logisch”, zegt Serblowski.

Het bouwen van interne drone-teams is niet iets dat Shell over de hele linie verplicht stelt, aangezien er nog steeds potentiële voordelen zijn om taken door derden te laten uitvoeren.

M300 Naast FlareMaar Serblowski wijst erop dat, ongeacht de serviceprovider, “de onderliggende apparatuur, tools en concept precies hetzelfde zullen zijn.”

De piloten van Shell en degenen die namens het bedrijf werken, werken volgens vastgestelde processen om ervoor te zorgen dat de operaties en de gegevens die naar buiten komen consistent blijven.

Bovendien kan een organisatie zo groot als Shell doorgaans rekenen op interne expertise die kan worden ingezet tijdens het adoptieproces van drones.

Serblowski legt uit dat business units zoals Shell Aircraft in staat zijn processen op te zetten en zekerheid te bieden dat de ingeschakelde derde partijen van het hoogste kaliber zijn.

“We hebben intern een document, de eisen van de shell-groep voor de operatie van vliegtuigen, en dat dekt al onze drone-leveranciers. Voordat iemand een drone in de lucht steekt, hebben we een zeer hoge mate van vertrouwen dat ze een competente verkoper zijn.”

Naast vluchtmethodologieën, strekken die normen zich uit tot de vastgelegde gegevens.

“Ze weten precies waar je naar kijkt en kunnen de beelden leveren die je nodig hebt. Wat we beginnen te zien is de ontwikkeling van specifieke datastandaarden, zodat we ervoor kunnen zorgen dat we meer consistentie krijgen in wat we vastleggen.”

Het belang van een drone-programmamanager

Om alle voordelen te benutten die vliegende robots kunnen bieden in complexe werkomgevingen, moeten organisaties iemand hebben die de touwtjes in handen heeft en een programma vooruithelpt.

De rol van drone-programmamanager is deels communicatie, deels kennisbeheer.

“Mensen willen iemand hebben waarmee ze kunnen praten”, zegt Serblowski. Het is één ding om documenten te kunnen verzenden en portals te onderhouden die mensen de benodigde informatie bezorgen. Maar in staat zijn om met hen en hun specifieke omstandigheden te praten, documenten te creëren en de lessen te trekken die uit verschillende implementaties zijn geleerd en die replicaties aan te sturen… dat is wat echt belangrijk is.”

Shell Piloten

Hij stelt dat communicatie de belangrijkste vaardigheid is voor een drone-programmamanager, naast het begrijpen van wat de zakelijke drijfveren op een bepaalde locatie zijn.

“Je hoeft hun processen niet per se te begrijpen”, zegt hij. “Ik kan je de individuele verschillen niet vertellen die elke raffinaderij uniek maken. Maar wat ik kan doen is hun pijnpunten begrijpen en wat hen dagelijks drijft. Door hun beperkingen te begrijpen, kun je beter uitleggen hoe een oplossing voor hen kan werken en helpen.”

Ook hoe een nieuwe oplossing wordt gepresenteerd, kan impact hebben.

“Als je de oplossing op de verkeerde manier verkoopt, kun je veel mensen verliezen voordat ze de kans hebben om te begrijpen wat de voordelen zijn.”

Drones als onderdeel van het grotere geheel

Drones vormen een onderdeel van de bredere digitale strategie van Shell, die gericht is op het ondersteunen van slimmere en snellere besluitvorming.

“We zien drones als generieke tools voor het verzamelen van gegevens die het verzamelen van informatie stimuleren zonder de operationele blootstelling te vergroten. We kunnen mensen uit de buurt houden en hoeven ze niet in potentieel gevaarlijke situaties te brengen om de gegevens te krijgen die we nodig hebben”, zegt Serblowski.

De verwachting is dat dronetechnologie de komende maanden en jaren een dagelijks onderdeel zal worden van meer van Shell’s bedrijfsmiddelen – en niet alleen voor zeer gespecialiseerde taken.

“De afgelopen tien jaar hebben drones veel waarde bewezen als ad-hoctools. Dus nu kijken we hoe we ze kunnen gebruiken als een dagelijks hulpmiddel in plaats van als een gespecialiseerd hulpmiddel.”

Zodra het gebruik van drones is genormaliseerd, zal de technologie worden ingebed in dagelijkse takenlijsten.

“Dat is waar we de verandering zullen zien”, zegt Serblowski.

“We zullen meer adoptie zien in het dagelijks gebruik. We zullen vaker drones in de lucht zien in deze faciliteiten die een breder scala aan activiteiten ondersteunen dan we nu doen. En door veel van deze activiteiten te bundelen, die op zichzelf geen drone-inspectie zouden ondersteunen, krijg je een grote rechtvaardiging om deze programma’s verder uit te breiden.”

Wat vind jij hiervan?

      Geef een reactie

      Online drone kopen? Vergelijk drone prijzen online!
      Logo
      Vergelijk items
      • Totaal (0)
      Vergelijken