In opdracht van NS wordt deze week een hele serie dronevluchten uitgevoerd rondom station Utrecht Centraal. Het doel is om een ‘digitale tweeling’ (digital twin) van het stationsgebouw te verkrijgen. Daarmee kan de onderhoudsbehoefte van het vastgoed beter in kaart worden gebracht. Voor het maken van het 3D-model wordt een speciale drone van het Friese bedrijf AeroScan ingezet.
Voordelen van drone-inspectie
Volgens Jean Keultjes, IT manager stations biedt een drone-inspectie talloze voordelen ten opzichte van traditionele inspecties. “Stations en andere gebouwen worden periodiek geïnspecteerd op schade en slijtage. Deze inspecties moeten secuur en veilig gebeuren. Door de inzet van drones zijn er minder vaak hoogwerkers en steigers nodig. Drones hebben als voordeel dat er niet op hoogte gewerkt hoeft te worden. Daarbij hebben reizigers minder overlast omdat er minder afzettingen nodig zijn op en rond het station.”
Inmiddels heeft NS zelf een aantal dronepiloten in dienst. Die hebben in de afgelopen maanden de nodige ervaring opgedaan met het uitvoeren van inspecties en het maken van 3D-modellen. Om het exterieur van Utrecht CS in kaart te brengen wordt de hulp ingeroepen van het Friese bedrijf AeroScan. Dit bedrijf beschikt over speciale apparatuur en de nodige ontheffingen om rondom het stationsgebouw te mogen vliegen.
Keultjes: “Door middel van deze digitale 3D-beelden kunnen we een model maken waarin we realtime meekijken met wat er op het station gebeurt. Dit kan via een computer of telefoon of zelfs met een 3D-bril. Zo hebben we rechtstreekse informatie over het station beschikbaar. Informatie waarmee bijvoorbeeld de stationsmanager direct kan zien of er iets aan de hand is op het station, zoals met een trap of lift, drukte of temperatuurwisselingen. Maar ook informatie over onderhoud. Utrecht Centraal is het eerste station waarvan deze digitale tweeling beschikbaar komt, daarna volgen andere stations.”
Fotogrammetrie en LiDAR
De drone in kwestie betreft een Flying-Cam Sarah 4.0 UAV helikopter. Deze is voor dit project voorzien van een 100 megapixel Phase One camera, waarmee foto’s in zeer hoge resolutie worden gemaakt. Door middel van fotogrammetrie worden de opnamen omgezet in een milimeternauwkeurig 3D-model. Ook van de binnenzijde van het station wordt een 3D-model gemaakt. Dat gebeurt niet met een drone, maar met een LiDAR laserscanner.
AeroScan heeft al veel ervaring opgedaan met het maken van digital twins van bijzondere gebouwen. Zo maakte het bedrijf vorig jaar een digitale replica van het Rijksmuseum in Amsterdam. Een complicerende factor daarbij was de nabijheid van Schiphol. Maar als gevolg van de coronacrisis en het stilleggen van het vliegverkeer kon er toen alsnog een ontheffing worden afgegeven om in de binnenring van de CTR te mogen vliegen.