Twee technologiepioniers die gewend zijn om samen de lat hoger te leggen, hebben het opnieuw in spectaculaire stijl gedaan. Op 4 augustuse, werd de door Emesent ontwikkelde Hovermap-technologie gebruikt om ’s werelds eerste DJI M300 ondergrondse autonome vlucht aan te drijven in de Mount Colin-kopermijn van Round Oak Minerals in het noorden van Queensland, Australië.
Hovermap is een bekroonde, op SLAM gebaseerde LiDAR-mapping-payload die geavanceerde technologieën voor het vermijden van botsingen en autonome vluchttechnologieën combineert. De Simultaneous Localization and Mapping (SLAM) van wereldklasse levert puntenwolken met hoge dichtheid en ongeëvenaarde nauwkeurigheid.
DJI-klanten over de hele wereld gebruiken Hovermap’s Autonomy Level 1 (AL1)-mogelijkheid al bijna twee jaar om uitdagende GPS-ontkende gebieden binnen zichtlijn veilig in kaart te brengen.
De recente lancering van Autonomie Niveau 2 (AL2) voor Hovermap, ’s werelds eerste plug-and-play payload om autonome vluchten buiten de zichtlijn te leveren in omgevingen met GPS-ontkenning, heeft het voor het eerst mogelijk gemaakt dat ondergrondse vluchten voorbij de zichtlijn vliegen met de M300.
Een belangrijke doorbraak in Emesent’s zoektocht om volledig autonome vluchtsystemen te ontwikkelen, AL2-technologie is de afgelopen weken met succes gebruikt om DJI-drones op een handvol experimentele missies te sturen. Ze zijn verder gegaan dan zichtlijn en communicatiebereik en zijn verder gegaan in voorheen ontoegankelijke gebieden om gegevens vast te leggen die waardevolle inzichten hebben opgeleverd.
Tabletgestuurde vlucht
<
p style=”border: none;”>Met AL2 kunnen Hovermap-piloten een hele missie vliegen, van opstijgen tot landen, met behulp van een tablet. De gegevens worden realtime aan boord verwerkt. Dat betekent dat tegen de tijd dat de drone de grond raakt, hij al een gedetailleerde 3D-kaart heeft gemaakt van het terrein dat hij heeft doorkruist. Zodra de M300 RTK en Hovermap voorbij de gezichtslijn gaan, hoeft de piloot de drone niet meer te besturen: hij zal zijn eigen weg banen om het ingestelde doel of de ingestelde bestemming te bereiken.
Het is een enorme sprong voorwaarts in de reis naar volledig autonome dronevluchten in uitdagende omgevingen zonder GPS; een reis die Emesent graag samen met DJI maakt, een technische pionier die al lang wordt erkend als de marktleider in het ontwerpen en produceren van industriële drones.
Lidar-gegevens die met Hovermap zijn vastgelegd, worden verwerkt om hoge resolutie en ruimtelijk nauwkeurige 3D-puntenwolken te produceren, wat waardevolle gegevens en inzichten oplevert die voorheen onmogelijk toegankelijk waren.
Emesent heeft nauw samengewerkt met DJI om te zorgen voor compatibiliteit en integratie van autonome functionaliteit met drone-vluchtbesturingen.
De belangrijkste kenmerken van AL2 zijn:
- Autonome vlucht buiten de zichtlijn in omgevingen zonder GPS, waarmee gebruikers voorheen ontoegankelijke gebieden in kaart kunnen brengen en verkennen, wat waardevolle gegevens en inzichten oplevert.
- Begeleide verkenning: piloten kunnen een waypoint instellen dat verder gaat dan de huidige kaartuitbreidingen en Hovermap zal autonoom naar het waypoint verkennen en obstakels vermijden met behulp van het virtuele schild.
- Een intuïtieve Tap-To-Fly-interface, waarmee piloten 2D, 3D of vlakke Smart Waypoints kunnen instellen door op de kaart te tikken
- De overdracht van realtime puntenwolken naar de piloot, die kan communiceren met en de scangegevens kan verkennen terwijl hij het vliegtuig bestuurt
- Een verbeterde gebruikerservaring, waardoor piloten een missie kunnen uitvoeren door hun DJI-controller aan te sluiten op de tablet
- Een uitgebreide reeks slimme failsafes, waaronder een batterij bijna leeg terug naar huis, kritieke automatische landing van de batterij, een back-upnavigatiesysteem, adaptieve wifi- en RC-communicatieverlies failsafe, slechte failsafe-plaatsing van waypoints en monitoring van de systeemgezondheid.
Leer meer live bij AirWorks
Emesent CEO en mede-oprichter Dr. Stefan Hrabar en Chief Technology Officer, Farid Kendoul, zullen presenteren op AirWorks 2020 over de integratie van de AL2-capaciteit van Hovermap met de M300 RTK om een krachtige autonome LiDAR-kaartoplossing te bieden. Zijn presentatie zal schetsen hoe Emesent is gekoppeld aan de onboard en mobiele SDK’s van de M300 om geavanceerde mogelijkheden en een intuïtieve gebruikersinterface te bieden. Dr. Hrabar zal ook de voordelen bespreken van het trouwen met Hovermap met de M300 en casestudies presenteren uit de mijnbouw- en civiele technieksectoren.
Neem contact op met Emesent op emesent.io en verder Twitter.