BVLOS-dronebediening

Wanneer u drones voor uw bedrijf gaat gebruiken, is het belangrijk om hun mogelijkheden en limieten te kennen. Soms zijn beperkingen niet technologisch, maar legaal.
Het bedienen van drones buiten de visuele zichtlijn (BVLOS) is zo’n gebied. Terwijl de technologie vordert met betrekking tot de werking van BVLOS-drones, is het in veel landen nog steeds illegaal om drones buiten het zicht van de piloot te gebruiken.

Om meer mogelijkheden voor drones te ontsluiten, waaronder het gebruik ervan om goederen over lange afstanden te vervoeren of zoek- en reddingstaken uit te voeren, is het duidelijk dat de BVLOS-regelgeving zal moeten veranderen. Hoewel het momenteel mogelijk is om BVLOS-ontheffingen aan te vragen, is een meer permanente reeks regels nodig.

Dat gezegd hebbende, moeten toekomstgerichte drone-operators de BVLOS-operatie nader bekijken, zowel in zijn huidige vorm als waar het in de toekomst naartoe zal gaan.

BVLOS-operatie: wat is het?

De huidige regels voor de werking van drones met visuele zichtlijn (VLOS) in de VS zijn: onderhouden door de Federal Aviation Administration. De regel in kwestie, 107.31, vereist dat piloten, visuele waarnemers en vluchtleiders een drone tijdens zijn vlucht zien. De enige hulpmiddelen die ze mogen gebruiken, zijn corrigerende lenzen – een bril of contactlenzen.

BVLOS-drone-operatie gaat verder dan die definitie van VLOS. Als de drone tijdens de vlucht uit het zicht van de bemanning raakt, is dit in strijd met de FAA-regel.

De FAA stelt dat het momenteel VLOS-vlucht vereist, zodat:

  • De positie van de drone zal te allen tijde bekend zijn, samen met zijn hoogte, houding en richting.
  • De bemanning kan uitkijken voor luchtverkeer of andere gevaren voor de navigatie.
  • De drone vormt geen gevaar voor mensen of hun eigendommen.

BVLOS-operatie maakt gebruik van technologie om vluchten mogelijk te maken buiten het bereik van de ogen van piloten. De betrokken systemen moeten voldoen aan hoge nauwkeurigheidsnormen om ervoor te zorgen dat het personeel te allen tijde de locatie van hun vliegtuig kan controleren, mogelijke belemmeringen kan detecteren en schade kan voorkomen.

Om een ​​hoger niveau van dronegebruik voor algemene doeleinden te bereiken, zal het belangrijk zijn dat BVLOS meer gemeengoed wordt dan mogelijk is met het huidige BVLOS-vrijstellingssysteem. Om dit punt te bereiken, moet de navigatietechnologie van de volgende generatie worden voortgezet en moet de bijbehorende evolutie in de gerelateerde wetten worden doorgevoerd.

Technologie voor een betere BVLOS-vlucht

Droneveiligheid is het belangrijkste aspect van drone-operaties en het doel van moderne vluchttechnologie is ervoor te zorgen dat niets een soepele, veilige vlucht in de weg staat. Drone-operators hebben betrouwbare transmissiesystemen nodig om BVLOS-vluchten uit te voeren. De camera’s die gegevens naar de afstandsbedieningen of headsets van de piloot streamen, moeten duidelijke, ononderbroken beelden bieden om te compenseren voor de drones die buiten het visuele bereik vliegen.

Moderne transmissiesystemen gebruik full HD-videostreams, naast gegevens over de exacte positie van de drone. Een piloot die een drone gebruikt met een toonaangevend transmissiesysteem heeft toegang tot:

  • Live video
  • Telemetrische gegevens
  • Locatie en koers

Hoewel deze systemen al in gebruik zijn en essentiële gegevens leveren voor VLOS-operaties, worden ze absoluut essentieel in gevallen waarin piloten zijn goedgekeurd voor BVLOS-vluchten.

Geavanceerde transmissiesystemen zorgen er automatisch voor dat ze uitzenden op de sterkste en meest betrouwbare kanalen, zodat de piloot een ononderbroken zicht heeft vanaf de camera’s en sensoren aan boord van het vliegtuig. Factoren zoals afstand tot de piloot en elektromagnetische activiteit in het gebied kunnen de signaalsterkte beïnvloeden en hiermee moet rekening worden gehouden.

Het is belangrijk op te merken dat in gevallen waarin drones worden gebruikt voor filmen, fotografie of fotogrammetrie, de camera’s voor die doeleinden gescheiden zijn van de first-person view (FPV) camera van de operator. Dit betekent dat piloten een duidelijk, ononderbroken beeld kunnen hebben van waar het vaartuig naartoe gaat, terwijl de payloadcamera’s in elke richting kunnen scherpstellen.

andere technologie in geavanceerde drone-transmissiesystemen bevat signalen van andere vliegtuigen in het gebied, wat een extra niveau van botsingspreventie toevoegt. Wanneer vliegtuigen of helikopters Automatic Dependent Surveillance-Broadcast (ADS-B) uitzendingen uitzenden, ontvangt de dronepiloot waarschuwingen, waardoor er voldoende tijd is om de drone in veiligheid te brengen.

Natuurlijk heeft zelfs de meest veilige technologie failsafes nodig. In het geval van drone-transmissiesystemen kan dat een slimme terugkeer naar huis (RTH)-functie betekenen. Dit navigeert de drone terug naar zijn basis als de piloot ooit het contact met de sensoren en camera’s van het vliegtuig verliest.

Bvlos - Afstandsbediening

Juridische status van BVLOS-operatie

De wettigheid van de BVLOS-operatie is een bron van consternatie geweest voor sommige organisaties en operators die hun vaartuig in meer scenario’s willen gebruiken. In de meeste landen is BVLOS-vluchten niet toegestaan ​​zonder een ontheffing. Deze aanvraag- en goedkeuringsprocessen zijn vaak moeilijk, waardoor de meeste bedrijven er niet van kunnen profiteren.

Wat is er momenteel nodig om een ​​BVLOS-ontheffing aan te vragen? Hieronder volgen twee voorbeelden van hoe landen het goedkeuringsproces voor BVLOS-licenties beheren.

🇺🇸 Vrijstelling van Amerikaanse deel 107

De FAA biedt verschillende soorten vrijstellingen met betrekking tot de regels van Part 107. De enige die relevant is voor BVLOS-piloten is 107.31, Visual Line of Sight Aircraft Operation.

Bij het aanvragen van de 107.31 BVLOS-ontheffing moeten drone-operators een reeks vragen beantwoorden over hoe ze hun voertuigen veilig zullen houden. Dit betekent dat de FAA moet worden verteld hoe de piloot de positie, hoogte, houding en beweging van de drone zal controleren, evenals welke beveiligingen zijn getroffen om ervoor te zorgen dat de drone binnen het bereik van de commandolink blijft.

De aanvrager moet ook een lijst overleggen van de technologie of methoden die worden gebruikt om andere vliegtuigen, mensen en constructies te vermijden. De drone moet vanaf minimaal vijf kilometer afstand zichtbaar zijn en de piloot moet worden gewaarschuwd als het vliegtuig defect raakt. Er moeten ook plannen zijn voor GPS-tracking en bewolking, evenals een gedetailleerde beschrijving van de commandofrequentie.

De FAA heeft een Regelgevingscomité voor de luchtvaart met vertegenwoordigers uit de hele drone-industrie om “aanbevelingen te doen aan de FAA voor prestatiegebaseerde wettelijke vereisten om veilige, schaalbare, economisch levensvatbare en milieuvriendelijke UAS BVLOS-activiteiten te normaliseren.” De FAA hoopt dat het werk van de commissie het agentschap in staat zal stellen verder te gaan dan de goedkeuringen van vrijstelling per geval, zodat het routinematige BVLOS-operaties mogelijk kan maken voor toepassingen zoals “lange lijn lineaire infrastructuurinspecties, industriële luchtgegevensverzameling, levering van kleine pakketten en precisie landbouwactiviteiten, inclusief het sproeien van gewassen.”

🇪🇺 BVLOS in de EU

Met de EASA-regels die nu van kracht zijn in de EU-lidstaten, zijn BVLOS-operaties op verschillende manieren mogelijk.

Hoewel ze niet zijn toegestaan ​​in de vaak genoemde en besproken “Open categorie”, maakt de “Specifieke categorie” BVLOS-bewerkingen op verschillende manieren mogelijk: In een “Standaardscenario”; met behulp van een “vooraf gedefinieerde risicobeoordeling (PDRA)” of via een individuele “SORA-aanvraag” – die allemaal vooraf moeten worden goedgekeurd door de relevante nationale regelgevende instantie.

U moet een goede kennis hebben van de risico’s die verbonden zijn aan uw vliegtuig en de vlucht die u nastreeft, evenals u moet aantonen dat u over de technische en theoretische vaardigheden beschikt die nodig zijn om de vlucht op een veilige manier te kunnen plannen en uitvoeren. Voor niet-EASA-staten zoals Zwitserland en het VK zijn de voorschriften vergelijkbaar, dus er is ook een manier om uw BVLOS-vluchten goed te keuren.

🇦🇺 Australische BVLOS-goedkeuring

Het aanvragen van BVLOS-goedkeuring in Australië wordt afgehandeld met een formulier genaamd 101-09. Aanvragers moeten samen met het hoofdformulier een risicobeoordeling en ondersteunende documenten indienen. In sommige gevallen moeten inspecteurs reizen om het veiligheidsplan van de exploitant persoonlijk te verifiëren.

Er zijn er zeven BVLOS vluchtscenario’s die kunnen worden goedgekeurd volgens de Australische luchtvaartregels. Deze verschillen afhankelijk van of het gebied onder de drone zwaar of dun wordt bediend en of er verticale objecten in het beoogde luchtruim zijn. Afgelegen gebieden hebben hun eigen scenario’s opgesteld en er is een aparte categorie voor vluchten van hulpdiensten in geëvacueerde gebieden.

Wat betreft de aanvullende materialen die piloten moeten indienen, deze omvatten kaartbestanden voor hun werkgebied, samen met bewijs dat de operators de relevante trainingscursussen hebben gevolgd. Net als bij aanvragen in de VS, moeten Australische piloten hun communicatiesystemen en noodplannen gedetailleerd beschrijven. Operators moeten ook aangeven hoe ze hun drones uit de buurt van woningen en infrastructuur zullen houden en hoe ze over wegen zullen navigeren.

Bvlos - Inspectie Van Hoogspanningslijnen

De toekomst van BVLOS drone-operaties

Hoewel drones tegenwoordig al hun waarde bewijzen in verschillende scenario’s – van landmeetkunde en topografische gegevensverzameling tot filmen en fotografie en nog veel meer – zijn er nieuwe mogelijkheden die zich pas zullen openen als BVLOS-operatie meer gemeengoed is.

Wanneer bijvoorbeeld meer drones voorbij het gezichtsveld kunnen vliegen, zullen de voordelen worden gevoeld in:

  • Wetenschap en onderzoek: de American Geophysical Union legde uit dat seismografische onderzoekers hopen dat regelgeving dat zal doen evolueren samen met drone-technologie. Met de mogelijkheid om BVLOS-vluchten te lanceren, kunnen wetenschappers hun drones langs een hele geologische breuk verplaatsen en nauwkeurige gegevens van bovenaf verzamelen. Een breuk veroorzaakt door een aardbeving kan meer dan 50 mijl lang zijn, dus het is een taak om de lengte ervan te traceren voor BVLOS-operaties.
  • Zoek- en reddingsacties: de CBC meldde dat sommige openbare veiligheidsinstanties in Canada geïnteresseerd zijn in: de BVLOS-regels van dat land versoepelen, die in 2019 zijn ingevoerd. Transport Canada heeft tot nu toe in twee gevallen ontheffingen verleend voor het gebruik van drones door de politie. Weerstand tegen de algemene opheffing van BVLOS-regels, zelfs voor openbare instanties, komt voort uit bezorgdheid over het mogelijke gebruik van drones voor doeleinden zoals ongepast toezicht.

Bvlos - Noorwegen SarPiloten van UAS Noorwegen hebben 230 uur lang met M300’s gevlogen gedurende 40 dagen zoek- en reddingsoperaties na de grootste aardverschuivingsramp in Noorwegen.

Er zijn een paar overeenkomsten als het gaat om BVLOS en de toekomst van commercieel dronegebruik in verschillende sectoren en landen:

  • De piloten die goedkeuring willen krijgen om deze voertuigen te besturen, zullen intensieve training nodig hebben om ervoor te zorgen dat ze hun voertuigen veilig kunnen besturen wanneer ze alleen elektronisch zijn aangesloten.
  • De UAV’s zelf zullen technologisch geavanceerd moeten zijn, met een combinatie van visuele transmissiesystemen, telemetrie en noodgevallen. Dit alles moet zorgvuldig worden gedocumenteerd om de regelgevers en luchtvaartautoriteiten tevreden te stellen.
  • De plannen van bedrijven voor waar en hoe ze hun drones gaan gebruiken, moeten duidelijk en specifiek zijn. Om een ​​verantwoord gebruik van BVLOS-drones te garanderen, zullen de autoriteiten waarschijnlijk voorzichtig blijven bij het verlenen van goedkeuring.

Het is gemakkelijk om je een toekomst voor te stellen waarin drones alomtegenwoordiger zijn dan nu, en frequente vluchten maken buiten het gezichtsveld van hun operators. Het bereiken van dit stadium vereist verandering en evolutie, maar in termen van technologische ontwikkeling zijn de stukken al op hun plaats.

Als je klaar bent om aan de slag te gaan met geavanceerde drone-operaties, neem contact op met DJI om meer te weten te komen over de nieuwste transmissiesystemen en meer.

Wat vind jij hiervan?

      Geef een reactie

      Online drone kopen? Vergelijk drone prijzen online!
      Logo
      Vergelijk items
      • Totaal (0)
      Vergelijken