DJI’s ultieme gids over vliegende drones in sneeuw en koud weer

“Ik hou van het koude weer. Het betekent dat je werk gedaan krijgt.” – Noam Chomsky

Ja. Werk wordt gedaan wanneer je met een drone vliegt in sneeuw en koud weer — als je weet wat je kunt verwachten. En als u actief bent in Noorwegen of Siberië, vliegen met een drone bij extreme temperaturen en barre klimatologische omstandigheden zijn gewoon de norm.

Dit is wat drie trouwe DJI-klanten, COWI, het bedrijf HIVE (GASKAR GROUP), en Archangelsk Centrum voor onbemande technologieën met ons gedeeld in een recent interview in samenwerking met retailers Droner.dk en iMetro.

“We kunnen alleen kiezen tussen ‘slecht weer’ en ‘echt slecht weer'”, zei Postovalov Yuriy, hoofd van het Arkhangelsk Center for Unmanned Technologies, en liet ruimte voor een reeks vragen over hoe batterijen, opslag, zichtbaarheid, omgeving effectief te beheren en uiteraard, lichaam bevriezen in zulke ongunstige omstandigheden.

Hoewel we de meeste van deze vragen hebben beantwoord in onze gids over vliegen bij koud weer, deze getuigenissen kunnen niet actueler zijn. Met de recente release van de Matrice 300 RTK, zijn twee factoren relevanter dan de gebruikelijke uitdagingen: superieure beeldkwaliteit en weersbestendigheid.

Een product dat in staat is om allerlei weer- en temperatuurtesten doorstaan, dankzij verbeterde functies zoals: zelfopwarmende batterijen die kunnen werken tot -20°C, is geen geringe prestatie als je over het noordpoolgebied vliegt voor kaarten en geoservices.

Met traditionele landmeetkundige instrumenten zou het tot 5 dagen duren om over een met sneeuw bedekte kolenmijn in West-Siberië te vliegen. Vliegen met een drone in sneeuw en extreme kou kan nu voltooid binnen 2-3 uur dankzij de M300 RTK zelfopwarmende batterijen en een langere vliegtijd.

In dit artikel hebben we enkele van de belangrijkste uitdagingen belicht en de belangrijkste: advies van onze klanten over het vliegen met drones in sneeuw en extreem koud weer. We hebben er ook voor gezorgd dat we een samenvatting van onze meest betrouwbare winterdrone die voor zakelijke klanten vliegt.

Snelle navigatie:

Top 3 uitdagingen van klanten voor vliegende drones bij sneeuw en koud weer

#1 Onderkoeling

Een van de uitdagingen die beide klanten tijdens hun wintermissies ervaren, is het bevriezen van het lichaam. De manier waarop je vingertoppen neigen tot ijs onder nul kan de controle over het apparaat en de bereidheid om in te grijpen in extreme situaties beïnvloeden.

In staat zijn om het werk soms snel af te ronden vanuit de auto om rillingen en verlies van zintuigen te voorkomen, is van het grootste belang voor COWI, het bedrijf Hive, en Archangelsk Centrum voor onbemande technologieën en gemakkelijk te bereiken met een kleinere DJI-drone.

De truc, zegt het bedrijf HIVE, is om naar de camera te kijken: als de lens mistig wordt, staat er vorst op het punt te gebeuren, en de piloot kan besluiten een snelle terugkeer naar huis uit te voeren.

#2 Sneeuw

Met de meeste DJI-drones die gestaag kunnen presteren bij koude temperaturen en nu zelfs tegen regen en windstoten met de weerbestendige M300 RTK, blijft sneeuw een van de moeilijkste uitdagingen om te overwinnen.

Hoewel sneeuwreflectie een natuurlijk voordeel kan zijn in termen van helderheid, zorgt het voor een gevaarlijk scenario, waarbij: vliegen in zichtlijn is gewoon onmogelijk.

Bovendien een vogelvlucht van een site die gewoon met sneeuw bedekt is geeft geen informatie over de dikte van de sneeuwlaag, waardoor bewerkingen zoals fotogrammetrie ingewikkelder worden om in de winter uit te voeren.

Over het algemeen zijn onze klanten zich terdege bewust van de risico’s die gepaard gaan met het vliegen met een drone in sneeuw of ijzige regen, wat kan: de propellers binnendringen, bevriezen en mogelijk beschadigen, en ervoor kiezen om in dergelijke omstandigheden helemaal niet te vliegen.

#3 Onvoorspelbaarheid

Daarom wordt training in extreme winterscenario’s essentieel: regen of sneeuw kan halverwege de vlucht voorkomen en dronepiloten moeten klaar zijn om het risico te herkennen, de situatie in te schatten en neem een ​​rustige beslissing om gevaarlijke reflexmatige reacties te vermijden.

Top 5 faalveilige tips van DJI-klanten over het bedienen van drones bij sneeuw en koud weer

Of je nu een ervaren piloot bent of net je voeten nat maakt in je eerste drone die in sneeuw en koud weer vliegt, er is geen beter advies dan dat van een andere piloot met ervaring uit de eerste hand in het noordpoolgebied.

Top 5 valveilige tips van The HIVE en Archangelsk Centrum voor onbemande technologieën

  1. Tenzij het een reddingsmissie is of je vliegt met een Matrice 300 RTK, vermijd vliegen in zware regen of sneeuw. Het zal uw zicht aantasten en een gevaar vormen voor u en uw omgeving.
  2. Let op vorsttekens op je camera zoals plotselinge mist. Neem een ​​verantwoorde beslissing om terug te vliegen, indien nodig.
  3. Niet opstijgen tegen de wind in tenzij je drone is ontworpen om sterke windstoten te doorstaan, zoals in het geval van de M300 RTK.
  4. Pas het ISO-bereik van uw camera aan (100 – 2000) afhankelijk van het benodigde helderheidsniveau.
  5. Extreme klimaten kunnen fysiek en psychologisch een uitdaging zijn voor nieuwe drone-operators: wat er ook gebeurt, houd het hoofd koel.

Top 5 valveilige tips van COWI

  1. Lichaamsbevriezing kan onbewust gebeuren: houd je lichaam warm zelfs als dat betekent dat je vanuit de auto moet vliegen en geschikte vingerloze handschoenen moet dragen.
  2. Verwarm je batterijen voor tot 20°C en bewaar ze op een warme plaats, in de DJI-kast of zelfs dicht bij je lichaam.
  3. Gebruik tussentijdse pauzes om uw batterijen op te laden volledig en om een ​​langere vliegtijd te garanderen.
  4. Bewaar je drone op een warme plaats (25°C) en start het apparaat pas als het tijd is om op te stijgen. Dit kan voorkomen dat het apparaat en de batterijen in de lucht afkoelen.
  5. Zorg ervoor dat u bij het in kaart brengen van een gebied dat bedekt is met sneeuw: gebruik een niet-witte spray om uw grondcontrolepunten te markeren (GCP’s).

DJI’s aanvullend advies voor zakelijke klanten over vliegende drones in sneeuw en winter


Voorbereiding tijdens het opstijgen


Vluchttips


Opslag en onderhoud na de vlucht

Beste drone voor operaties onder nul – Matrice 300 RTK

Test naam Testtemperatuur: Methoden: Hoeveelheid testmonster
Opslagtest bij lage temperatuur -4°C M300 RTK 24 uur opgeslagen 40
Inschakeltest bij lage temperatuur -25°C M300 RTK en batterijen 2 uur opgeslagen, daarna in- en uitgeschakeld. Meerdere keren herhaald 20
Bedrijfstest bij lage temperatuur -25°C M300 RTK heeft 24 uur ononderbroken gevlogen 20
Temperatuur Cyclustest -25°C/55°C M300 RTK heeft 72 uur ononderbroken gevlogen 20
Vluchttest bij lage temperatuur -25°C M300 RTK en batterijen 2 uur opgeslagen, daarna testvlucht gemaakt. Meerdere malen herhaald 10
Opslagtest bij lage temperatuur (met een draagtas) -40°C M300 RTK 24 uur opgeslagen 10

* Tests worden uitgevoerd onder laboratoriumtestomgevingen.

Voor meer diepgaand en gedetailleerd advies, lees onze volledige gids over vliegende drones in de winter en gids over vliegen bij koud weer.

Wat vind jij hiervan?

      Geef een reactie

      Online drone kopen? Vergelijk drone prijzen online!
      Logo
      Vergelijk items
      • Totaal (0)
      Vergelijken