Workflow voor herstel van ongevallen met de Mavic 3 Enterprise

Wanneer er verkeersongevallen plaatsvinden, zal het personeel van de openbare veiligheid vaak de plaats delict moeten documenteren. Deze kritieke stap, ook wel ongevalsreconstructie genoemd, is een delicate evenwichtsoefening tussen nauwkeurigheid en snelheid – elke seconde dat de weg versperd blijft, betekent meer verkeer en een groter veiligheidsrisico voor alle betrokkenen.

Drones zijn een beproefd antwoord om scènes te documenteren en personeel veilig te houden. sUAS-mapping neemt een fractie van de tijd in beslag van traditionele of oude scènedocumentatie (bijv. total stations), wat resulteert in een snelle vrijgave. Werkelijke scènes worden bewaard in 3D met gedetailleerde informatie en centimeternauwkeurigheid.

Hier is een korte samenvatting van de workflow en koppelingen naar bronnen waar dit artikel veel dieper op ingaat. Over het algemeen gebruiken verschillende teams verschillende methoden en we moedigen netwerken met andere bureaus aan om te vinden wat voor u het beste werkt.

Data verzamelen

  1. Schakel de juiste camera-instellingen en RTK in (zie gids).
    2. Plan een geautomatiseerde in kaart brengen of schuin missie in DJI Pilot 2 op ~75-125 voet.
    3. Vlieg indien nodig een cirkel rond de scène op ~25 en ~50 voet met de instelling voor getimede foto’s ingeschakeld.
    4. Houd rekening met bewegingsonscherpte en camera-instellingen als u ’s nachts vliegt.

Data verwerken

  1. in DJI Terra.

Gebruik gegevens

  1. Gebruik de uitvoer van 2D-kaarten en 3D-modellen/puntenwolken.

Data verzamelen

Scène overwegingen

Voordat u gegevens vastlegt, is het belangrijk om te overwegen of de nauwkeurigheid van het model een belangrijke factor is of dat het alleen wordt gebruikt voor situationeel bewustzijn. Het gebruik van grondcontrolepunten en het verbinden van de drone met RTK zijn manieren om de nauwkeurigheid te vergroten, terwijl Checkpoints een manier bieden om de nauwkeurigheid te verifiëren. Het opnemen van GCP’s/Checkpoints kan worden voltooid met een GNSS RTK-rover van onderzoekskwaliteit.

Zonder checkpoints is het mogelijk om de relatieve nauwkeurigheid te schatten door metingen van de locatie te gebruiken of door te kijken naar de gegeorefereerde RMSE in het DJI Terra Quality-rapport.

Houd tijdens het vastleggen van gegevens rekening met propwash en elk bewijs dat kan worden verstoord.

Instellingen voor het vastleggen van gegevens

Met een foto-interval van 0,7 s, een maximale snelheid van 15 m/s, een mechanische sluiter en een 4/3 inch CMOS-breedbeeldcamera is de Mavic 3 Enterprise een geweldige hardwarekeuze voor het reconstrueren van ongevallen. Dit systeem kan ook gebruik maken van een bevestigbare RTK-module voor correcties, waardoor enkele checkpoints kunnen worden gebruikt in plaats van vele grondcontrolepunten. DJI Pilot 2 is de gratis grondbesturingssoftware die automatisch wordt geïnstalleerd op de afstandsbediening en wordt bijgewerkt met de afstandsbediening.

Het wordt aanbevolen om de onderstaande instellingen voor het vastleggen van gegevens te gebruiken, die worden behandeld in onze Mavic 3 Enterprise-enquêtegids:

  • Beeldformaat: JPG
  • Beeldverhouding: 4:3
  • Mechanische sluiter: AAN
  • Ontwarren: UIT
  • RTK: ingeschakeld (aanbevolen)

Geautomatiseerde gegevensverzameling

Als eerste stap is geautomatiseerde gegevensverzameling belangrijk om overlappende foto’s van de hele scène te verzamelen. Overdag wordt dit bereikt via het Flight Route-gedeelte van de Pilot 2-app door Mapping, Mapping with Smart Oblique geselecteerd of Oblique te selecteren.

Bij het plannen van missies raden we ten zeerste aan om het onderstaande op te nemen in uw parameters/instellingen.

Instellingen voor missieplanning:

  • Standaard overlap van minimaal 70% zijkant en 80% voorkant. Overweeg een grotere overlap als het onderwerp niet veel variatie heeft om de fotogrammetriesoftware te helpen de foto’s aan elkaar te naaien.
  • Selecteer bij het uitvoeren van een mappingmissie met de M3E of P1 de slimme schuine optie als het gebied dit toelaat.
  • Voor een kleinere plaats van het ongeval is het over het algemeen voordelig om op de laagst mogelijke veilige hoogte te vliegen om alle obstakels te verwijderen, vaak op een hoogte tussen de 22 en 45 meter. Naarmate de scène groter wordt, moet men de vluchttijd en resolutie evalueren, die een omgekeerde relatie hebben vanwege de vereiste overlapping van de foto’s.

Handmatige gegevensverzameling

Nadat het vastleggen van gegevens op hoog niveau is voltooid, is het belangrijk om te overwegen extra foto’s te maken van de scène op een lagere hoogte als een kleinere bemonsteringsafstand op de grond nodig is.

Als er bijvoorbeeld aan beide kanten van de weg een bladerdak was en de oorspronkelijke geautomatiseerde missievlucht werd gevlogen op 125 voet AGL, dan zou een handmatige vlucht op een lagere hoogte aanvullende beelden kunnen verzamelen.

Het handmatig vastleggen van gegevens is het gemakkelijkst te voltooien door:

  1. Foto’s maken terwijl u afdaalt vanaf de hogere hoogte voor het vastleggen van gegevens
  2. Pas de positie van de drone en de hellingshoek van de camera aan om het voertuig of interessegebied in het midden van het beeld te plaatsen. Houd de hellingshoek in de gaten om de lucht en het omliggende landschap buiten de foto te houden.
  3. Schakel de getimede foto-instelling in (dwz elke 2 seconden) om tijdens het vliegen overlappende foto’s te verzamelen
  4. Vlieg een cirkel rond de scène op ~50-75 voet
  5. Daal nog eens 25 voet af tot ~ 25-50 voet
  6. Vlieg nog een cirkel rond de scène op ~ 25-50 voet
  7. Stop de getimede foto’s en laat de drone landen

Overwegingen voor de nacht

Omdat de drone tijdens het verzamelen van gegevens met hoge snelheid beweegt, werken bovenstaande processen het beste overdag. Bij het overschakelen naar de nacht zijn er verschillende overwegingen. De Mavic 3 Enterprise maakt gebruik van een grotere sensorgrootte en een mechanische sluiter die helpt bij het vastleggen van gegevens ’s nachts.

Ongevallenreconstructieworkflow Met De Mavic 3E - M2EaOngevallenreconstructieworkflow Met De Mavic 3E - Mavic 3E
Vergelijkingsfoto tussen M2EA (links) en M3E (rechts) die een kaartmissie vliegen op 40 voet AGL met 2,3 mph

Ten eerste moet de piloot heel voorzichtig zijn met betrekking tot de vliegveiligheid, aangezien de zichtsystemen die worden gebruikt voor het detecteren van obstakels, worden gedeactiveerd bij weinig licht. Overweeg om een ​​visuele waarnemer de status van het vliegtuig tijdens de vlucht nauwlettend in de gaten te laten houden.

Het volgende is het correct verlichten van de scène. Door lichten op een verhoogde positie (~2,5 m) rond de scène te plaatsen en ze naar beneden te kantelen, ontstaat er een halo van licht rond het onderwerp. Op dit punt kan de operator een drone over de plaats van het ongeval plaatsen om te zien of de lichten een overbelichte foto creëren. Als dat het geval is, past u het lichtvermogen aan of zet u de lamp(en) achteruit.

Als u geen details in de afbeeldingen kunt zien, komen ze niet over op de kaarten of modellen. Over het algemeen is het gemakkelijker om met wat schaduwen te werken dan om overbelichte afbeeldingen te hebben.

Aangezien een scène groter kan zijn dan een enkel gebied dat u kunt verlichten met de beschikbare lichten, zou een techniek kunnen zijn om controlepunt(en) op de grond aan de randen van het verlichte gebied te plaatsen die vervolgens kunnen worden opgenomen in meerdere gegevensverzamelingen.

Wanneer Er Verkeersongevallen Plaatsvinden, Zal Het Personeel Van De Openbare Veiligheid Vaak De Plaats Delict Moeten Documenteren. Deze Kritieke Stap, Ook Wel Ongevalsreconstructie Genoemd, Is Een Delicate Evenwichtsoefening Tussen Nauwkeurigheid En Snelheid - Elke Seconde Dat De Weg Versperd Blijft, Betekent Meer Verkeer En Een Groter Veiligheidsrisico Voor Alle Betrokkenen.Voorbeeld van een scène die wordt uitgeblazen (via Aaron Beckman)

Wanneer Er Verkeersongevallen Plaatsvinden, Zal Het Personeel Van De Openbare Veiligheid Vaak De Plaats Delict Moeten Documenteren. Deze Kritieke Stap, Ook Wel Ongevalsreconstructie Genoemd, Is Een Delicate Evenwichtsoefening Tussen Nauwkeurigheid En Snelheid - Elke Seconde Dat De Weg Versperd Blijft, Betekent Meer Verkeer En Een Groter Veiligheidsrisico Voor Alle Betrokkenen.Voorbeeld van de lichte “halo” rond een scène (via Aaron Beckman)

Geautomatiseerde missies ’s nachts:

Wanneer u ’s nachts een geautomatiseerde missie plant, wilt u de vliegsnelheid aanzienlijk verlagen tot de laagst mogelijke waarde om onscherpte te voorkomen en de missievlucht alleen plannen in de “halo” van licht die door de lichten wordt gecreëerd. Vliegen zo laag als 40 voet als er geen obstakels zijn, kan ook voordelig zijn. Over het algemeen zou dit de meest eenvoudige benadering zijn voor het verzamelen van gegevens, maar u moet ervoor zorgen dat u foto’s na het verzamelen van gegevens controleert en de drone tijdens de vlucht nauwlettend in de gaten houdt.

Handmatige gegevensverzameling ’s nachts:

Om een ​​goede beeldkwaliteit te garanderen, moet u de cameraparameters mogelijk handmatig aanpassen in plaats van de automatische instelling het werk te laten doen. U kunt bijvoorbeeld de sluitertijd verhogen als delen van de scène uitvergroot lijken en u de lichten niet kunt bewegen.

Bij een langere belichtingswaarde kan er meer licht naar binnen schijnen. Afhankelijk van de lading en het licht dat wordt gebruikt, moet de piloot mogelijk pauzeren terwijl de foto wordt gemaakt om onscherpte te voorkomen. Over het algemeen helpt het houden van de sluitertijd op 1/60 onscherpte te voorkomen, zelfs als de drone beweegt. Tijdens het handmatig vastleggen van gegevens kan de rasteroverlay op het scherm in de Pilot 2-app worden gebruikt als referentie voor overlap.

Een andere optie die door sommige bureaus wordt gebruikt, is om een ​​video te maken terwijl je met de drone vliegt en de frames eruit te halen als afbeeldingen.

Ongevallenreconstructieworkflow Met De Mavic 3E - 'S Nachts

Data verwerken

Verwerking van beelden in DJI Terra kan een nauwkeurige 2D-kaart en 3D-model opleveren om de scène te documenteren. Over het algemeen is het proces vrij eenvoudig, zoals beschreven in onze En video.

  1. Importeer foto’s en kies instellingen/uitvoerbestanden
  • Bij gebruik van het RTK-moduleaccessoire (gedetailleerd in onze enquêtegids) met de Mavic 3 Enterprise, wordt in de metadata automatisch rekening gehouden met de correcties. Als u een NTRIP-service gebruikt, is het belangrijk om het juiste coördinatensysteem voor de afbeeldingen te definiëren voordat ze worden verwerkt (bijv. NAD83 EPSG 4269).
  • Als er een te groot gebied is vastgelegd, kunt u na het importeren van foto’s een bepaalde groep foto’s selecteren om te verwerken op basis van de x/y GPS-locatie of door Aerotriangulatie te volgen, kunt u een bepaald gebied van de scène selecteren om te verwerken.
  • Volledige aerotriangulatie
  • Voeg GCP’s/Checkpoints toe
  • Verwerken 2D kaart en 3D model.
  • Na verwerking kunt u het rapport controleren om de nauwkeurigheid van controlepunten te zien en uw schaalbeperking te meten.
  • We moedigen je aan om Terra uit te proberen met een proefperiode van 1 maand onderaan de pagina DJI Terra-webpagina.

    Gebruik output

    Nadat de gegevensverwerking is voltooid, zijn er verschillende opties om de uitvoer te gebruiken. Over het algemeen stelt dit proces rechercheurs, aanklagers en juryleden in staat om de plaats delict op elk moment en vanaf elke locatie opnieuw te bezoeken.

    Voor het eenvoudig delen van gegevens kunnen screenshots van de 2D-kaart of het 3D-model in een pdf worden opgenomen. Of het inschakelen van de automatische 360-rotatietool in DJI Terra, gemarkeerd in de onderstaande foto, is een handig hulpmiddel om te integreren in een schermopname.

    Workflow Voor Ongevallenreconstructie Met De Mavic 3E - Gebruik Output

    De bestanden zelf kunnen ook worden gedeeld, inclusief de afbeeldingen, GCP’s, 2D-kaart en 3D-model die kunnen worden bekeken op een andere Windows-computer waarop DJI Terra (gratis te bekijken) of andere GIS-software is geïnstalleerd.

    Bovendien biedt het importeren van de gegevens in gespecialiseerde software de mogelijkheid om de baan van de kogel te bepalen, de zichtlijn te definiëren of crush-, momentum- en andere soorten forensische analyses uit te voeren. De puntenwolk kan zelfs worden samengevoegd met grondscannergegevens met behulp van gratis software zoals CloudCompare. Onderstaande afbeelding toont een voorbeeld met en zonder dronedata.

    Workflow Voor Ongevallenreconstructie Met De Mavic 3E - Met En Zonder Dronegegevens

    Bedankt

    Dank aan Aaron Beckman, Eric Gunderson en Brandon Karr voor hun bijdragen aan het gebruik van UAS in de openbare veiligheid en dit artikel.

    Ongevalsreconstructieworkflow Met De Mavic 3E - Brandon Werkt Aan Terra

    Wat vind jij hiervan?

        Geef een reactie

        Online drone kopen? Vergelijk drone prijzen online!
        Logo
        Vergelijk items
        • Totaal (0)
        Vergelijken