EU Dronewetgeving 2021

De EU Dronewetgeving gaat veranderen in Nederland. We gaan af van het ROC tijdperk en hebben als Nederland de handen in 1 geslagen en een Europese Dronewetgeving in elkaar gezet. Maar hoe zit dat nou eigenlijk?


Het belangrijkste verschil tussen de oude en nieuwe EU Dronewetgeving is dat er geen onderscheid meer gemaakt zal worden tussen recreatief en beroepsmatig dronevliegen met een drone. Elke drone gebruiker dient dezelfde regels te volgen die gebaseerd zullen zijn op het risico van de vlucht en de drone zelf. Deze regels zullen in alle Europese landen gelden.

De open categorie

De meeste recreatieve vliegers en ROC-Light piloten, zullen vanaf 31 december 2020 terecht komen in de: Open categorie. Deze categorie is onderverdeeld in 3 subcategorieën:

  • A1
  • A2
  • A3

Gebaseerd op de hoogte van de risico’s die erbij komen kijken. Als je buiten de ‘beperkingen’ van de Open categorie wilt vliegen, zal je automatisch in de Specific Categorie terecht komen.

In de Open categorie vallen de volgende dronevluchten

  • Drone moet onder de 25KG vallen
  • Ten alle tijden in het zicht houden
  • Niet in de buurt van mensen vliegen
  • Niet in een CTR zone (gecontroleerd luchtruim nabij vliegvelden)

De eisen zijn bij dit type dronevluchten dus niet heel streng. Daarentegen kunnen er, afhankelijk van het gewicht van de drone en het type operatie, nog specifieke eisen aan de vluchtuitvoering gesteld worden. Afhankelijk van de klasse waar de drone in valt, worden er eisen gesteld aan:

  • Geluidsproductie
  • Maximale vlieghoogte
  • Navigatieverlichting
  • CE-markering

In de toekomst kunnen nieuwe kant en klare drones voorzien worden van CE-markering, met de aanduiding C0 tot en met C4. Dit label helpt je om te bepalen in welke categorie je terecht komt en welk examen je moet doen. Voor de al verkochte drones, die nog niet beschikken over dit drone certificaat, komt er een overgangsperiode van twee jaar.

Drone ID voor EU Dronewetgeving

Daarnaast wordt er aan drones ook de eis gesteld in de nieuwe EU Dronewetgeving, dat toestellen tussen de 250 gram en 25kg (uitgezonderd drones en modelvliegtuigen in klasse C4) de volgende gegevens uitzenden tijdens de vlucht:

  • Locatie van de piloot
  • Registratienummer
  • Serienummer
  • Vlieghoogte
  • Richting van de drone

Dit systeem heet Drone ID en wordt verplicht voor drones in de C0 t/m C3 classificatie.

Sub categorieën

Dan gaan we nu inzoomen op de verschillende sub categorieën. In welke subcategorie jij op 31 december 2020 terecht gaat komen is afhankelijk van de (huidige of toekomstige) drone en de vraag waar je ermee wilt gaan vliegen. De tabel hieronder helpt je bij het bepalen van de categorie.

A1: Boven mensen, niet boven mensen menigten

Onder deze subcategorie vallen alle dronevluchten die uitgevoerd worden met drones die weinig risico’s opleveren voor mensen op de grond, bijvoorbeeld omdat het een lichte drone is. In de A1 categorie is het nooit toegestaan om boven mensenmenigten te vliegen. De drones waarmee in deze categorie gevlogen mag worden mogen niet zwaarder zijn dan 900 gram en bij drones zwaarder dan 250 gram moet je als piloot een online theoriecursus en -examen doen (dezelfde als voor de A3 subcategorie). Daarnaast moet de piloot (of het bedrijf dat de drone inzet) zich registreren.

A2: 30/50 meter afstand van mensen in de buurt van mensen vliegen

De vluchten die onder deze subcategorie worden uitgevoerd beperken het gewicht van de drone tot maximaal 4 kg. Deze drones moeten over een CE-markering beschikken (C2) en aan een aantal technische standaarden voldoen. De piloot moet de drone op minimaal 30 meter horizontale afstand houden van mensen op de grond (voor drones zonder CE-markering is dit 50 meter en geldt een maximaal gewicht van 2 kg). Drones die in de toekomst verkocht worden en beschikken over een ‘low speed mode’, mogen wel mensen naderen met een maximale afstand van 5 meter. In alle gevallen moet de dronepiloot zich registreren en daarnaast dient men naast het theorie examen voor A1 en A3 ook een aanvullend schriftelijk examen te doen. Daarnaast moet de piloot ook kunnen aantonen dat er enige praktijkervaring aanwezig is, maar dit wordt verder niet getoetst.

A3: (Zelfbouw)drones tot 25KG, modelvliegers en FPV racers

De laatste subcategorie, A3, is bedoeld voor de zwaardere (zelfbouw)drones tot 25 kg, modelvliegers en FPV racers. In deze categorie zijn de eisen het strengst ten opzichten van het vliegen in de buurt van mensen en bebouwing. In de A3 subcategorie moet je namelijk minstens 150 meter afstand afhouden van mensen en bebouwing. Vanaf 31 december 2022 vallen alle* drones die geen C0 t/m C4 CE label hebben in deze categorie. Het is verplicht om de piloot of de organisatie te registreren en online de kennistoets bestaande uit 40 vragen te maken (dezelfde als voor de A1 subcategorie).

*(uitgezonderd drones <250 gram, die blijven in A1)

Wat goed is om te weten is dat er op dit moment nog geen drones bestaan met een Cx-Label. Wel kan je de beste drones om te kopen met camera vinden in onze webshop. Wat een heel goed betaalbare drone is die nu in de A1 categorie valt is de DJI Mavic Mini 2. Deze zijn helemaal klaar voor de EU Dronewetgeving.

Hier onder een overzicht van alles op 1 rijtje.

EU Dronewetgeving 2021

Voor meer informatie verwijzen je door naar de site waar je al deze informatie kan nalezen: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/drone/nieuwe-regels-drones

Tags:

Wat vind jij hiervan?

      Laat een reactie achter

      Online drone kopen? Vergelijk drone prijzen online!
      Logo
      Vergelijk items
      • Totaal (0)
      Vergelijken