Op 31-12-2021 komt er definitief een einde aan de nationale regelgeving voor drones. Dat betekent voor zakelijke dronevliegers die nog conform hun ROC-light of ROC-vergunning werken dat de PH-registraties van hun drones komen te vervallen. Vanaf 1-1-2022 moet men in plaats daarvan het operator ID op de drone plaatsen. De Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) heeft de doorhaling afgelopen week per email aangekondigd.
Overgangsregeling loopt ten einde
Per 31 december 2020 is er nieuwe Europese regelgeving voor drones van kracht. Het vroegere onderscheid tussen beroepsmatig en recreatief gebruik van drones kwam op die datum te vervallen. Maar niet alle zakelijke operators zijn al overgestapt op de Europese regelgeving: men heeft namelijk nog tot 31 december van dit jaar de tijd om de overstap te maken, dankzij de eenjarige overgangsregeling voor professionele operators.
Voor ROC light-houders betekent de omzetting in de meeste gevallen dat men actief zal worden in de Open categorie. Afhankelijk van het toestel(gewicht) gaat het dan om subcategorie A1, A2 of A3. Wie in het bezit is van een geldig ROC light-certificaat kon deze via het NLR laten omzetten naar een theoriebewijs A1/A3+A2. Voor ROC-houders geldt een andere procedure; zij moeten hun operationeel handboek aanpassen en een exploitatievergunning voor de Specific categorie aanvragen.
PH-nummers vervallen
Voor zowel ROC-light als ROC-houders betekent de overgang op de nieuwe Europese regels ook dat er een einde komt aan de verplichte registratie van drones in het luchtvaartuigregister. De deadline hiervoor is 31-12-2021: op deze datum worden in principe alle zakelijke drones doorgehaald in het luchtvaartuigregister. (Daarmee verliezen overigens ook alle afgegeven s-BvL’s hun geldigheid.) Alleen drones van zogenaamde state actors (zoals politie en brandweer) behouden vooralsnog hun PH-registratie.
Afgelopen week heeft de ILT een email gestuurd aan alle partijen die één of meer drones ingeschreven hebben staan in het luchtvaartuigregister, waarin deze doorhaling wordt aangekondigd. Vanaf 1 januari 2022 mag er dan alleen nog het operator ID zoals verstrekt door de RDW op de drone(s) staan. Op dat moment moet men de oude PH-nummers van de drones verwijderd hebben.
Geen callsign meer
Lastig is dat met de doorhaling er ook een einde komt aan het gebruik van het PH-nummer als callsign tijdens de radiocommunicatie met de luchtverkeersleiding. Daar is nog geen definitieve oplossing voor gevonden. Ook zijn alle documenten waarmee dronevluchten in militaire CTR’s kunnen worden aangevraagd nog niet voorbereid op de nieuwe situatie.
Kortom:
- vanaf 31-12-2021 mogen er geen PH-nummers meer op drones staan (uitgezonderd drones van state actors);
- De ILT verwijdert op 31-12-2021 alle drones die op die datum nog ingeschreven zijn uit het luchtvaartuigregister (uitgezonderd drones van state actors);
- Vanaf 31-12-2021 moet je als zakelijke operator bij de RDW ingeschreven zijn als drone-operator. Het operator ID plaats je zichtbaar leesbaar op je drone(s) (exclusief de laatste drie karakters);
- Alle verstrekte documenten Bewijs van Luchtwaardigheid (s-BvL) verliezen op 31-12-2021 hun geldigheid;
- In het radioverkeer met de luchtverkeersleiding is het niet meer mogelijk om je PH-nummer als callsign te gebruiken.
</div>