Het tv-programma Rail Away bestaat 25 jaar. Ter gelegenheid van deze mijlpaal werd op 20 november Het Grote Rail Away Boek gepresenteerd, tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Spoorwegmuseum. Daarbij vertelden de makers ook één en ander over de totstandkoming van het programma. onlinedronekopen verzorgde een lezing over het gebruik van drones, waarbij ook een compilatie van droneshots werd getoond.
‘Zen voor het oog’
In de afgelopen 25 jaar zijn er meer dan 200 afleveringen gemaakt van Rail Away. Het reisprogramma is populair bij jong en oud, en dat zijn lang niet alleen treinliefhebbers. Veel mensen waarderen de mooie natuuropnamen in combinatie met de speciaal voor het programma gecomponeerde muziek en de rustgevende voice-over van Bob van der Houven. Veel kijkers noemen Rail Away dan ook ‘zen voor het oog’ of het ultieme voorbeeld van slow tv.
Bij het maken van de opnamen gaat het er echter een stuk minder rustig aan toe. Per traject moeten er immers flink wat opnamen gemaakt worden, variërend van shots vanuit de trein zelf tot en met de zogenaamde ‘passeershots’ en opnamen van bezienswaardigheden in de omgeving. Ook moeten er de nodige luchtopnamen gemaakt worden. Over de totstandkoming van het programma is er nu een rijk geïllustreerd koffietafelboek verschenen, Het Grote Rail Away Boek. Daarin blikken door Joanne Brouwer en Gerben van Ommen terug op een aantal bijzondere afleveringen, gelardeerd door de nodige anekdotes en wetenswaardigheden.
Helikopter vs. drone
In het verleden werden de luchtopnamen gemaakt vanuit een helikopter. Het voordeel is dat een helikopter in één vlucht het gehele (of een groot deel van het) traject kan afleggen, en een trein gedurende langere tijd kan volgen. Maar een helikopter huren is duur – zeker als er ook sprake is vaneen Cineflex camera – en bovendien kan er niet altijd en overal worden gevlogen. Een ander nadeel is dat een helikopter wat minder flexibiliteit biedt als het gaat om het maken van omgevingsshots.
Daarom is het niet verwonderlijk dat er door de filmploeg steeds vaker gebruik gemaakt wordt van drones, om de luchtopnamen te maken. Het voordeel van het filmen met drones is dat droneshots wat meer variatie bieden; er kunnen zowel overzichtsshots op relatief grote hoogte als shots laag bij de grond en dicht bij de trein worden gemaakt. Ook is het makkelijker om met de drone even wat opnamen te maken van interessante gebouwen of natuurgebieden in de buurt van het traject.
Compilatie van droneshots
Sinds 2019 wordt onlinedronekopen regelmatig gevraagd om droneshots te maken voor Rail Away, en dat is beslist geen straf. Het is wel aanpoten om zoveel mogelijk passeershots te maken. Eén van de grootste uitdagingen is om de vluchten goed te timen. Om een trein vanuit de lucht te kunnen zien aanrijden moet de drone immers al in de lucht hangen, maar langs het traject weet je niet precies de passeertijden en de trein komt lang niet altijd op tijd opdagen. Een andere uitdaging betreft het meevliegen met de trein, zeker in een heuvelachtige of beboste omgeving. Qua regelgeving is het er met de nieuwe EU-regels voor drones gelukkig een stuk eenvoudiger op geworden, in Europa althans. Maar het is wel altijd opletten geblazen met no-flyzones.
Na de boekpresentatie was er tijd ingeruimd voor een sessie over het gebruik van drones door Rail Away. De aanwezigen kregen onderstaande compilatie van droneshots te zien, met daarin ook nog niet uitgezonden fragmenten. De shots werden gemaakt met de DJI Mavic 2 Pro en Inspire 2.
Voor mensen die graag meer willen zien: eind december 2021 wordt er een serie nieuwe afleveringen van Rail Away uitgezonden, waaronder een bijzondere aflevering die afgelopen winter in Nederland werd opgenomen nadat het net had gesneeuwd.