Denk aan het traditionele gebruik van drones in een politieafdeling nadat een incident is gemeld: een officier arriveert ter plaatse, haalt de drone uit het politievoertuig, monteert hem, controleert het luchtruim, zet hem in en verkrijgt een scènegrootte-up of legt de gegevens vast. En hoewel deze gegevens ongelooflijk belangrijk zijn om commandanten van incidenten nauwkeurige, realtime inzichten te bieden terwijl een missie zich ontvouwt, wat als…
Wat als een drone naar een gemeld incident zou kunnen vliegen voordat de eerste hulpverleners ter plaatse ter plaatse zijn en hen beslissingskwaliteitsgegevens (live video) kunnen leveren voor een nog beter situationeel bewustzijn?
Chula Vista, de op een na grootste stad in San Diego County, Californië, doet precies dat.
Traditioneel dronegebruik versus drone als eerstehulpverlener (DFR)
Zoals bleek tijdens Patrol Operations, de presentatie van Captain Vern Sallee op AirWorks 2020 – DJI’s jaarlijkse bijeenkomst van commerciële drone-professionals, technologie-experts en beleidsmakers – heeft het conventionele, ‘reactieve’ drone-gebruik in de openbare veiligheid enorm veel ruimte voor verbetering.
De eerste is natuurlijk snelheid. Een drone handmatig ter plaatse krijgen is een langzaam proces; het kan voorkomen dat een drone als laatste ter plaatse is, omdat niet elk politievoertuig is uitgerust met een UAV.
Dan wordt de efficiëntie van de drone onderhevig aan menselijke fouten en inconsistente vaardigheden bij piloten. En alsof het al niet uitdagend genoeg was dat de noodzaak om een visuele gezichtslijn te behouden het bereik beperkt waarin een drone kan worden bediend, kan het distribueren van de livebeelden naar andere belanghebbenden zijn eigen complicaties hebben.
Dus, hoe lost het innovatieve Drone as a First Responder (DFR)-initiatief van de politie van Chula Vista deze problemen op?
Om te beginnen zijn er continu drones beschikbaar om te reageren binnen een geofenced operatiegebied. De CVPD heeft strategische lanceerplaatsen geïdentificeerd om de reactietijd van de drones te verbeteren.
Opgemerkt moet worden dat de CVPD in maart 2019 de allereerste actieve ontheffing van de FAA heeft ontvangen met een buiten visuele gezichtslijn (BVLOS) bepaling voor openbare veiligheid, waarna zijn drones een operationeel gebied van 3 zeemijl vanaf de lanceerpositie. Om de vliegveiligheid te maximaliseren, is er echter altijd een visuele waarnemer aanwezig op de lanceerplaats, zelfs als de drone automatisering en geofencing-technologieën gebruikt voor veilige operaties.
Een ervaren teleoperator bestuurt de dronecamera of -sensoren om de middelen en tactieken via de radio te coördineren – net zoals een incidentcommandant of een bemande helikopterwaarnemer zou doen. De CVPD heeft zichzelf ook uitgerust met de mogelijkheid om op grote schaal livevideo’s te verspreiden onder eerstehulpverleners, supervisors en managers.
Samen zorgen deze factoren ervoor dat eerstehulpverleners alle energie kunnen richten op het noodincident zelf, in plaats van op de drone.
DFR: Een revolutie in de openbare veiligheid
Zeggen dat de CVPD een revolutie teweegbrengt in het gebruik van drones in de openbare veiligheid, zou een understatement zijn. Sinds oktober 2018, toen de DFR-operaties begonnen, heeft de wetshandhavingsinstantie drones ingezet bij meer dan 3.400 gemelde noodsituaties.
Vind de recente statistieken op thij CVPD Drone-programmapagina
In meer dan 1450 gevallen was de drone de eerste die ter plaatse arriveerde, met een indrukwekkende gemiddelde responstijd van 101,8 seconden. DFR-inzet kon in meer dan 840 gevallen de uitzending van een patrouille-eenheid vermijden. Omdat livebeelden aantoonden dat een melding telefonisch kon worden opgelost, kon de politie patrouillewagens aansturen om in plaats daarvan andere kritieke incidenten aan te pakken.
In 440 gevallen speelde het DFR-programma een belangrijke rol bij het oppakken van criminelen of het assisteren bij detenties. In zijn AirWorks 2020-lezing heeft Captain Sallee levensechte video’s getoond en talloze voorbeelden van deze successen gegeven – niet alleen van Chula Vista maar ook van de politie van Tijuana, die de CVPD bezocht en besloot de DFR-operaties te repliceren.
Sallee’s lezing richt zich ook in detail op de geschiedenis van het drone-programma van de CVPD, waarbij de vele factoren worden uitgelegd die hebben geleid tot de brede publieke acceptatie ervan. Ook de totale reikwijdte van dit schaalbare en reproduceerbare programma wordt uitgebreid besproken, evenals de doelstellingen van de afdeling voor de komende maanden.
Als je je hebt geregistreerd om AirWorks 2020 bij te wonen, zou je dit alles en meer moeten kunnen bekijken via de sessie opname link hier.
Als u AirWorks niet hebt bijgewoond, maar het komende jaar wel on-demand toegang wilt tot alle keynotes, workshops en trainingen, kunt u zich tot 31 oktober aanmelden via de registratielink. Haast u!