Luchtvaartmaatschappij KLM gaat drones inzetten om visuele vliegtuiginspecties uit te voeren. Daartoe is de onderhoudstak van KLM een samenwerking aangegaan met de Nederlandse startup Mainblades. Volgens KLM is de nieuwe methode sneller en veiliger, omdat onderhoudsmedewerkers niet meer de hoogte in hoeven te gaan. Als onderdeel van de samenwerking zal de technologie verder worden ontwikkeld om ook andere toepassingen mogelijk te maken.
Geautomatiseerd proces
De inspecties worden uitgevoerd door een DJI M300 met een laserscanner en hogeresolutiecamera aan boord. Door middel van AI worden de camerabeelden gecheckt op afwijkingen anders dan reguliere slijtage. De drone vliegt geheel automatisch de benodigde rondjes om het vliegtuig heen. Daartoe zijn de maten van verschillende vliegtuigtypen voorgeprogrammeerd in de software.
Aanvankelijk zullen de drones worden ingezet om generieke visuele inspecties en inspecties op blikseminslagen uit te voeren. Ook zal worden onderzocht of de drones ook andersoortige inspecties kunnen uitvoeren, zoals controle van de verflaag en het in kaart brengen van deuken en pitten. Die worden dan gevisualiseerd in de Mainblades-app.
Test in de open lucht
Afgelopen zomer werd de software van Mainblades voor het eerst uitgetest bij het Dutch Drone Centre Aviolanda, in de open lucht van een actief vliegveld (Woensdrecht). Dat was een Europese primeur. Toen werd een uit dienst genomen Airbus A330 van KLM bekeken. De oplossing kan echter ook in een gesloten hangar worden gebruikt.
(via Luchtvaartnieuws – coverfoto: Mainblades)