Juridisch is de nieuwe Europese droneregelgeving nu van toepassing in alle lidstaten. Praktisch gezien kan de weg die voor ons ligt nog lang zijn.
Hoewel sommige delen van de verordening niet van toepassing zijn tot 31 december 2022, hebben drone-operators, met name in de zakelijke sector, behoefte aan duidelijke antwoorden om hun bedrijf onbezorgd te kunnen blijven runnen.
In een poging om de zorgen van onze consumenten en zakelijke klanten weg te nemen en wat aan te bieden: praktisch advies over hoe u door het adoptieproces kunt navigeren, vroegen we Globevlucht, om enig licht te werpen op de huidige situatie in hun land.
In sommige EU-lidstaten worden nieuwe ontwerpverordeningen ter uitvoering van de EU-regelgeving besproken, maar de uiteindelijke goedkeuring hangt meer af van de nationale rechtsstelsels dan van iets anders. Andere staten haasten zich om hun trainingsprogramma’s aan te passen aan nieuwe eisen, en ten slotte hebben sommige in plaats daarvan gekozen voor een beknopte update van hun bestaande kader met verwijzingen naar reeds bestaande regels.
Het beeld dat naar voren komt is gefragmenteerd maar heel duidelijk: het aannemen van een nieuw raamwerk gaat niet alleen over het opstellen van een nieuwe set regels die de vorige overschrijven. De taak vraagt om een volledige heroverweging van wat drones zijn en welke plaats ze innemen in onze samenleving.
Het behoeft geen betoog dat een mentaliteitsverandering tijd nodig heeft. Dat verklaart misschien gedeeltelijk de algemene vertraging waarmee sommige EU-lidstaten worden geconfronteerd bij het overgaan van de “oude manier” naar de “nieuwe manier”, terwijl we nog steeds proberen te voldoen aan alle gevestigde modus operandi en veiligheidsproblemen.
De nieuwe manier, zoals uitgelegd in ons recente artikel over de impact van nieuwe Europese drone-regelgeving, is: in wezen over het wegnemen van barrières, die op zijn beurt, zoals een vertegenwoordiger van Globeflight het uitdrukt, “grotere operationele veiligheid” bevordert.
In theorie betekent een geharmoniseerde regelgeving in de Europese Unie drie dingen:
- EEN enkele registratie om in de hele Europese Unie te opereren;
- EEN enkele machtiging van een bevoegde luchtvaartautoriteit;
- Gestandaardiseerde vliegbrevetten geldig in alle lidstaten.
Waar de regels echter opnieuw worden opgesteld om te passen bij het nieuwe scenario, zoals in Duitsland, en de nieuwe regelgeving niet officieel is goedgekeurd op regeringsniveau, gevestigde certificeringen en autorisatieprocessen prevaleren nog steeds voorlopig.
In andere gevallen, zoals in niet-EU-landen zoals Zwitserland, zijn de onderhandelingen tussen lokale en Europese regelgevers nog aan de gang, maar het is zeker dat totdat er iets verandert, is de oude regeling nog steeds van toepassing.
Wat aan de basis lijkt te liggen van een vertraagde goedkeuring van de nieuwe Europese drone-verordening is waarschijnlijk: de complexiteit van deze regels — een scenario dat we normaal gesproken kunnen verwachten bij elke nieuwe implementatie.
Voor dit doel, en na het identificeren van enkele van de belangrijkste uitdagingen waarmee DJI’s klanten de komende maanden worden geconfronteerd in ons recente webinar, we dringen er bij u op aan om neem de volgende stappen om legaal te blijven werken::
- Register: onder de nieuwe Europese droneverordening hoeft u zich niet in elk land te registreren, maar tenzij het nieuwe kader officieel is aangenomen, blijft de bestaande nationale regelgeving van toepassing.
- Pas op voor speculatie: vertrouw alleen op betrouwbare informatiebronnen zoals uw luchtvaartautoriteit.
- Controleer uw huidige documentatie nogmaals: als u zich in uw thuisland heeft geregistreerd en de nodige kwalificatietests hebt afgelegd (en de certificaten geldig zijn), kunt u blijven opereren onder uw bestaande portefeuille.
- Vraag uw luchtvaartautoriteit: Als u specifieke machtigingen heeft, neem dan contact op met de bevoegde autoriteiten om te controleren of deze nog geldig zijn.
- Vlieg onder de beperkte open categorie: het is van het allergrootste belang om te begrijpen hoe u toch met uw drone kunt vliegen met niet-bestaande CE-labels. Lees meer in de officiële EASA’s FAQ over de nieuwe Europese drone-regelgeving.
De nieuwe Europese drone-regelgeving is bedoeld om te bevrijden. Voor commerciële drone-operators is het zonder enige twijfel een langverwachte kans om hun bedrijf uitbreiden buiten de landsgrenzen met naadloze processen. Met dit in gedachten kunnen we ons schrap zetten voor nog een paar maanden aanpassing, maar we kunnen duidelijk zien hoe de voordelen opwegen tegen de initiële uitdagingen voor een technologie die de manier waarop we werken heeft veranderd.