DJI Pilot Series – Eric Rodriguez, Franse brandweerman

Drones zijn een cruciaal hulpmiddel geworden voor professionals die in een groot aantal verschillende sectoren werken, zoals openbare veiligheid, zoek- en reddingsacties, infrastructuurinspectie, landmeetkunde en kartering, natuurbehoud en nog veel meer. Hun inzet is de sleutel voor de missies waarmee professionals in hun dagelijks leven worden geconfronteerd, of het nu gaat om schadebeperking, zoals we onlangs hebben gezien tijdens de Notre Dame de Paris brand of in wetenschappelijk onderzoek op het land of op zee.

Bij DJI streven we naar het bouwen van een ecosysteem van klanten en early adopters, hardware- en softwarepartners, serviceproviders en andere belanghebbenden om hun volledige zakelijke potentieel te realiseren met het gebruik van drones.

Het onderwijzen en het bieden van praktische ervaring voor eindgebruikers is een voortdurende taak die erop gericht is meer mensen de technologie te laten begrijpen en wat deze voor hen kan doen. Met onze serie #DJIPilotStories zullen we dronepiloten uit verschillende organisaties of industrieën laten zien om hun perspectief te geven op hoe drones een onmisbare technologie zijn geworden in hun activiteiten.

De eerste van de serie is Eric Rodriguez, een pionier in het gebruik van drones bij brandbestrijding in Frankrijk. Hij is verantwoordelijk voor monitoring, onderzoek en innovatie voor de brandweer- en reddingsdienst van het departement Bouches du Rhône in de streek van Marseille in Zuid-Frankrijk (SDIS13 of Fire and Rescue Department Service 13). De unit die hij aanstuurt bestaat uit 10 piloten en een tiental drones voor het grote publiek en professionals.

Hij vertegenwoordigt ook de Civiele Veiligheid in de Civilian Drones Council, bij de DGAC (de Franse burgerluchtvaartautoriteit), en hij treedt op als expert voor het European Civil Protection Directorate (DG ECHO). Onlangs publiceerde hij een boek waarin hij het gebruik van drones in Frankrijk promoot. We ontmoetten hem om meer te horen over zijn werk en zijn visie op UAV-technologie.

Dji Pilot-Serie - Eric Rodriguez 2

– Vertel ons hoe u voor het eerst bent blootgesteld aan drones

Ik ben bij toeval in de dronewereld beland. Ik was verantwoordelijk voor innovatietechnologie tijdens mijn werk bij de SDIS 13 en kreeg in 2014 de opdracht om op verzoek van onze administratie een drone-eenheid op te zetten binnen onze afdeling. Ik had het geluk om de steun te hebben van SDIS 13, die al ervaring op dit gebied heeft.

– Kunt u ons iets vertellen over het dronebeheerprogramma dat in uw SDIS is geïmplementeerd?

De drone-eenheid bestaat uit 10 dronepiloten, van wie sommigen ook vliegtuig- of helikopterpiloten zijn. Een piloot heeft dagelijks een oproep en zal waarschijnlijk voor zijn eigen afdeling werken of helpen met andere SDIS. We hebben het geluk dat we een speciale bestelwagen hebben die uniek is in Frankrijk. Het is in staat om een ​​tiental drones te vervoeren, foto’s te maken in fotogrammetrie en de opnames uit te zenden op een extern scherm. Het busje is ook uitgerust met een fotovoltaïsch paneelsysteem waardoor het enkele uren onafhankelijk is van elektriciteit. Naast de assistentie aan de commandant van reddingsoperaties, wordt elke drone-missie in realtime via livestreaming naar ons afdelingscentrum voor brand- en reddingsoperaties verzonden. Dit is in de loop van de tijd essentieel geworden omdat het de besluitvormers in staat stelt een gebeurtenis te volgen, deze beter te begrijpen en indien nodig te helpen bij het nemen van beslissingen.

– Hoeveel collega’s van uw SDIS werken aan het droneprogramma en wat zijn de rollen van elk lid (piloot, commandocoördinator, missieleider)?

Bij de meeste operaties is de piloot in staat zijn missie alleen uit te voeren. Elke operator is echter verplicht om vóór elke missie contact met mij op te nemen als technisch adviseur om het operatiegebied te bestuderen en de risico’s te beoordelen. Indien versterking nodig is, wordt de piloot ondersteund door een liaisonofficier die de interface vormt met de commandant van lokale reddingsoperaties, of zelfs de luchtvaartautoriteiten.

– Welk type DJI-drones gebruik je het meest en waarom?

Onze drone-eenheid maakt, net als veel van onze tegenhangers, regelmatig gebruik van de PHANTOM 4. De PHANTOM 4 is gebruiksvriendelijk, robuust, veerkrachtig en heeft een zeer redelijke prijs. Een van onze volgende aanwinsten zou de MAVIC PRO Enterprise DUAL moeten zijn. Het belang van het profiteren van een thermische camera is duidelijk voor een brandweer, die naast brandbestrijding ook vaak ’s nachts opsporings- en reddingsmissies moet uitvoeren. In deze noodsituaties, vooral als het gaat om kwetsbare mensen, is het belangrijk om snel te reageren en alles in het werk te stellen om de slachtoffers te vinden. Dit zijn operaties die de brandweerlieden meestal alleen moeten uitvoeren, en het is noodzakelijk dat ze over het juiste gereedschap beschikken.

– Aan wat voor soort missies werk je met drones?

Elke reddingsoperatie die verkenning vereist, kan onderworpen zijn aan het gebruik van een drone. De drone is niet alleen een intelligentietool geworden, maar kan, net als landrobots, het niveau van risicoblootstelling aan ons team verminderen. De civiele veiligheidsdrone stijgt op, als ik het mag zeggen.

Deze handleiding is in de eerste plaats bedoeld voor operators van de civiele beveiliging. Het verwijst met name naar de uitzonderlijke omstandigheden van opsporings- en reddingsoperaties. Omdat het echter verschillende best practices deelt, biedt het een eenvoudige en pragmatische beschrijving hoe operationele vliegprocedures werken. Daarom kan het verschillende soorten gebruikers interesseren.

– Verwacht u dat brandweerlieden dronetechnologie toepassen volgens de best practices en aanbevelingen die u in dit boek deelt?

Ik denk dat de brandweergemeenschap in Frankrijk nu unaniem overtuigd is van dronetechnologie. We hebben nu administratieve en financiële ondersteuning nodig. Ik ben er zeker van dat de besluitvormers zich bewust zullen zijn van de toegevoegde waarde die deze apparaten kunnen bieden op het gebied van operationele prestaties, communicatie en risicovermindering in het bijzonder.

– Wat zijn voor jou de moeilijkheden die Franse brandweerlieden tegenkomen bij het adopteren van drone-technologie vandaag?

Frankrijk is een Europees voorbeeld waar het gebruik van drones met betrekking tot civiele beschermingsmissies mogelijk is dankzij het bestaan ​​van een wettelijk kader. Het zorgt voor de veiligheid van het luchtruim en beschermt operators door duidelijke limieten vast te stellen. De nieuwe Europese verordening zal ons ook meer flexibiliteit bieden op bepaalde aspecten, met name opleiding. Onze rol vandaag is om samen te werken met de autoriteiten die verantwoordelijk zijn voor de burgerluchtvaart om de reikwijdte te bepalen van wat mogelijk is.

– Denkt u dat het gebruik van drones in de Notre Dame de perceptie heeft verbeterd van de beslissende rol die drones kunnen spelen in de openbare veiligheid?

Dit was niet de eerste keer dat een brandweer- en reddingsdienst drones op een missie gebruikte, en dat weten we. Maar dit was de eerste keer dat een dergelijk evenement zoveel media-aandacht kreeg. Dat had meer te maken met de context (de Notre Dame is een wereldberoemde site) dan met operationele innovatie. We kunnen echter tevreden zijn met de aandacht die het gebruik van deze nieuwe apparatuur heeft gekregen tijdens deze tragische gebeurtenis. Deze apparatuur kan zonder enige twijfel de manier waarop we een missie beheren aanzienlijk veranderen.

– Wat is voor jou het meest praktische voordeel bij het inzetten van drones voor de openbare veiligheid?

Het gebruik van een drone is om een ​​hoger standpunt te krijgen, en dit is nodig om betere beslissingen te nemen. De heldere kijk op een evenement en zijn uitdagingen is van het grootste belang.

– Wat zou jouw droomdrone zijn voor brandbestrijdingsmissies?

De combinatie van prestaties, betrouwbaarheid en prijs zou ideaal zijn. Deze criteria zijn niet altijd compatibel, maar we krijgen nog steeds zeer goede resultaten met consumentenapparaten. Ze hebben hun grenzen, en gelukkig hebben we ook profijt van professionele producten. Luxe gaat altijd over het hebben van een keuze.

– Welke technologie zou je graag zien op een drone die je zou helpen bij je missies?

Er zijn al veel functies, maar wat nog ontbreekt, is de mogelijkheid om door andere vliegtuigen te worden gezien of gedetecteerd. (Alle nieuwe DJI-dronemodellen die na 1 januari 2020 zijn uitgebracht en die meer dan 250 gram wegen, bevatten AirSense-technologie, die ADS-B-signalen van nabije vliegtuigen en helikopters ontvangt en dronepiloten waarschuwt als ze op ramkoers lijken te zitten.) Zo zal UTM (Unmanned Traffic Management) de komende jaren een grote rol spelen omdat coëxistentie onvermijdelijk is. Het voorbeeld van Monaco is uniek omdat een technologische oplossing ervoor zorgt dat vliegtuigen, helikopters en drones veilig in hetzelfde luchtruim kunnen vliegen.

– Vertel ons over het goede doel dat u steunt?

De opbrengst van mijn boek gaat volledig naar de weeskinderen van de brandweerlieden van Frankrijk. Het is maar een kleine bijdrage, maar in samenwerking met de directeur van de SDIS13, tevens voorzitter van de Nationale Federatie van Brandweerlieden van Frankrijk (FNSPF), wilden we dit werk associëren met solidariteit.

Dji Pilot-Serie - Eric Rodriguez 3

Wat vind jij hiervan?

      Geef een reactie

      Online drone kopen? Vergelijk drone prijzen online!
      Logo
      Vergelijk items
      • Totaal (0)
      Vergelijken