Nu de volledige reikwijdte van COVID-19 nog steeds wordt besproken door gezondheidsexperts over de hele wereld, komt bijna een kwart van de gemelde gevallen uit de Verenigde Staten. De pandemie heeft niet alleen de openbare gezondheidszorg tot het uiterste gedreven, maar heeft de autoriteiten ook gedwongen om ‘contactloze’ technologie op te nemen in hun reactie op het coronavirus.
De afgelopen maanden zijn we getuige geweest van functionarissen in China en openbare veiligheidsinstanties in heel Europa die drones gebruiken als strategische middelen om degenen die aan de frontlinie opereren te helpen.
Drones zijn enorm nuttig bij het verbeteren van het situationeel bewustzijn door middel van live videofeeds. Ze kunnen ook worden gebruikt om kritieke informatie tijdens de vlucht te verspreiden via accessoires, zoals een luidspreker. Bovendien kunnen openbare veiligheidsfunctionarissen gegevensanalyses na de vlucht uitvoeren voor een beter begrip van sociaaleconomische dynamiek, zoals het gedrag van menigten en verkeersbewegingen.
Het is iets meer dan een week geleden dat we onze . hebben geactiveerd Noodhulpprogramma over de Verenigde Staten. In deze periode hadden honderden afdelingen in de VS contact met ons opgenomen, en we hebben 43 politie-, brandweer- en openbare veiligheidsorganisaties uit 22 staten kunnen ondersteunen door hen te helpen met de juiste uitrusting in deze ongekende tijden. Als onderdeel van onze toewijding aan de frontliniehelden van Amerika, hebben we 100 drones uitgedeeld aan politie-, brandweer- en noodbeheerafdelingen; staat patrouilles; zoek- en reddingseenheden; en zelfs ziekenhuizen.
Deze organisaties kunnen drones op tal van manieren gebruiken om de crisis te beheersen en ik zal hier enkele van de mogelijke use-cases delen. Maar aangezien openbare veiligheidsmedewerkers hun vindingrijkheid gebruiken om use-cases te ontwikkelen die momenteel niet zijn voorzien, verwacht u dat er in de loop van de tijd meer informatie en voorbeelden aan deze blog worden toegevoegd.
Inhoudsopgave
Zes manieren waarop drones de verspreiding van COVID-19 in de VS kunnen beheersen en verminderen
1. Live situationeel bewustzijn met AI Analytics
Vanaf 2 april staat bijna 90% van de Verenigde Staten onder een door de overheid opgelegd bevel tot onderdak in een poging de verspreiding van COVID-19 te voorkomen en de curve af te vlakken. De huidige politiemethoden om deze bevelen uit te voeren, vereisen een groot aantal middelen, waardoor ze kostbaar zijn en vaak niet zo effectief als men zou willen.
Als zodanig is toezicht op afstand van mensen zeer wenselijk om de behoefte aan mankracht te verminderen en de efficiëntie te maximaliseren. De meeste DJI-drones kunnen worden gebruikt om de beweging van het publiek in de gaten te houden en snel en op afstand ontwikkelende situaties te evalueren.
We hebben ook verschillende streamingoplossingen beschikbaar gemaakt binnen ons ecosysteem om ervoor te zorgen dat dronebeelden naadloos live kunnen worden gestreamd naar een commandocentrum voor incidenten. Deze oplossingen omvatten een DJI Smart Controller, Crystal Sky en/of iOS-apparaten die verbinding kunnen maken met een Wi-Fi-netwerk of die LTE/4G/3G-connectiviteit kunnen gebruiken. In het geval van locatie- of connectiviteitsbeperkingen kunnen oplossingen zoals Dejero en FLYMOTION Mission Case worden gebruikt om de streamingmogelijkheden te vergroten.
Deze live feeds kunnen worden gebruikt zoals ze zijn, of autoriteiten kunnen er een laag realtime kunstmatige intelligentie (AI) op toepassen om betere beslissingen te nemen. Het gebruik van AI op een live drone-stream kan bijvoorbeeld worden gebruikt om automatisch de menigtedichtheid te identificeren en aangepaste waarschuwingen te activeren. Een AI-analyseplatform zoals: Ontketen Live kan zelfs een commandocentrum op afstand machtigen met meerdere livestreams van drones, CCTV, mobiele camera’s of BodyCams voor gecoördineerde besluitvorming.
2. Gemeenschapspatrouille voor openbare veiligheid
In uitzonderlijke tijden als deze, wanneer politiediensten mogelijk te maken hebben met personeelstekorten van geïnfecteerde/in quarantaine geplaatste agenten, of wanneer er meer eenheden moeten worden ingezet in speciale zones, kan een drone fungeren als een krachtvermenigvuldiger voor reguliere patrouilletaken en gemeenschappen beschermen tegen misdaad.
Goedkope zwervende platforms, zoals DJI’s Mavic 2 Enterprise Zoom en Dual, Phantom 4 Pro of Matrice 210 v2, kunnen worden gebruikt in gebieden die kwetsbaar zijn voor misdaad om verdachte en criminele activiteiten te observeren en te melden, de benodigde mankracht te verminderen, openbaar contact te minimaliseren, en de efficiëntie te maximaliseren. Deze eenvoudig in te zetten drones kunnen door een enkele officier worden bediend om een gevoelig gebied te patrouilleren, net zoals een normaal politievoertuig zou doen.
Drones kunnen ook cruciaal zijn bij het reageren op door de gemeenschap gemelde incidenten. Een snelle incidentomvang door een drone kan bijvoorbeeld zorgen voor snellere inzetbeslissingen, zoals het verhogen van de respons (dwz het vragen om extra eenheden) of het annuleren van het verzoek om extra alarmen vanwege een gebrek aan ernst van de initiële oproepinformatie.
En laten we niet vergeten dat aangekondigde noodsituaties kunnen leiden tot ongerustheid in de gemeenschap. De aanwezigheid van zichtbaar bewapende patrouillerende agenten in dergelijke situaties zou het stressniveau voor bewoners kunnen verhogen, waardoor ze er mogelijk van weerhouden naar buiten te treden om zelfs maar in de eerste levensbehoeften te voorzien. Ondertussen kunnen drones gemeenschappen blijven beschermen zonder de zorgen van de burgers te vergroten.
Een afdeling kan meerdere patrouilles plannen en opslaan op een iPad voordat ze vertrekken. De vlucht is geautomatiseerd, zodat de officieren zich kunnen concentreren op het bekijken van de videostream en het commando kunnen overnemen als zich een speciale situatie voordoet.
3. Informatie uit de lucht
Zoals al te zien is in landen als Italië, Spanje, Frankrijk, België en China, kan een Mavic 2 Enterprise (met meegeleverde luidsprekeraccessoire) worden gebruikt om hoorbare informatie, zoals meldingen, berichten, updates en verzoeken, met de burgers te delen. Deze methode is vooral effectief voor het patrouilleren in openbare ruimtes zoals parken en stranden, verlicht de last van de politie en maakt een meer afgelegen benadering mogelijk om de sociale afstand te handhaven.
4. Evaluaties van daklozenkampen
Met meer dan een half miljoen mensen die dakloos zijn terwijl de pandemie van het coronavirus het land overspoelt, is de beweging van deze uiterst kwetsbare bevolkingsgroep een ernstige zorg geworden voor de overheidsinstanties. Dat veel daklozen ook lijden aan een slechte gezondheid en ondervoeding, geeft hen een dramatisch verhoogd risico op ernstige complicaties door het coronavirus. Dit is de reden waarom functionarissen in de San Francisco Bay Area – met de dichtste dakloze bevolking in de VS – zijn het beveiligen van kamers in hotels om mensen veilig te huisvesten.
Maar niet iedereen kan naar een hotel worden verplaatst. Veel daklozen leven in een opvangsysteem. Deze schuilplaatsen moeten dringend worden versterkt met infrastructuur zoals extra handenwasstations. Daarnaast is er het probleem van de dichtheid – omdat één persoon huisvesting kan splitsen met vele anderen. Het is dus absoluut noodzakelijk geworden om de kampementen van daklozen op de juiste manier te identificeren en te volgen.
Drones zoals Mavic 2 Enterprise Dual, Matrice M200-serie en Phantom 4 Pro kunnen hier op verschillende manieren van pas komen. Drones kunnen worden gebruikt om nauwkeurige kaarten met hoge resolutie te maken van de gebieden met daklozenkampen. Bovendien kunnen thermische gegevens worden vastgelegd om de bevolkingsdichtheid te bepalen. Er kunnen ook video’s met een hoge resolutie van deze gebieden worden vastgelegd, waarbij de eerder genoemde AI-analyseoplossingen worden gebruikt voor het tellen van mensenmassa’s.
Ambtenaren kunnen de grootte van kampen in kaart brengen en meten om hun risicoprofiel te bepalen en op de juiste manier verhuizingen of andere acties plannen die het risico voor deze kwetsbare groep verminderen.
5. Planning en toezicht op drive-through-testlocaties
Om te zorgen voor een goede inrichting van test- en behandelingslocaties, evenals de verzamelplaatsen voor distributiepunten voor rampen, is een goede kaart van het gebied een basisvereiste. Met behulp van een 2D- of 3D-mapping-drone zoals Phantom 4 Pro, Mavic 2 Pro of M210, kunnen functionarissen zorgen voor juiste metingen van afstanden, volumemetingen en het ontwerp van verkeersstromen.
Mapping kan eerst worden gebruikt om geschikte locaties te bepalen – afhankelijk van de grootte en het vermogen van een potentiële locatie om de logistiek af te handelen, mogelijke laad- en loszones, werkgebieden voor personeel, openbare verkeersstroken, stand-byzones voor het publiek, evenals de beschikbaarheid van de bestaande structuren die kunnen helpen bij operaties.
Vervolgens kunnen de beveiligingsbehoeften van deze sites snel worden geëvalueerd om de beste manieren te bepalen om de sites met zo min mogelijk middelen te beveiligen. Realtime evaluatie van de uitvoering van deze voorstellen kan ook via drones. Op een operationele locatie kan de verkeersstroom verder worden geëvalueerd en kunnen adviezen worden gegeven om waar nodig bij te sturen.
Het gebruik van drones voor het plannen en bewaken van drive-through-coronavirus-testsites kan leiden tot maximalisatie van de efficiëntie van de testsite/POD, de behoefte aan personeel verminderen en de wachttijden minimaliseren, wat tot publieke frustratie en angst had kunnen leiden.
6. Levering door drones
Het gebruik van drones om medische benodigdheden en persoonlijke beschermingsmiddelen (PBM’s) af te leveren of om medische monsters van het verzamelcentrum naar de testfaciliteit te vervoeren, kan niet alleen de transporttijd exponentieel verkorten, maar het kan ook de kans op secundaire vervuiling door menselijk contact verkleinen.
Een ‘contactloze levering’ van medische testkits, medicijnen, voedsel en water aan huizen in heel Amerika via een autonoom bezorgingsnetwerk met drones zou ook een mogelijke use-case kunnen zijn met de Matrice 600 Pro met een geschatte hefcapaciteit van 5,5 kg ( 12 lbs) en de Matrice 200-serie met een hefvermogen van ongeveer 1,4 kg (3 lbs).
De afgelopen jaren zijn verschillende locaties al begonnen met het testen van drones voor de levering van medicijnen. We hebben hier een beschrijving van deze sites gegeven.
Andere applicaties
Afgezien van deze use-cases, is het ook bekend dat sommige landen drones gebruiken om lichaamstemperatuurmetingen te verzamelen of zelfs om desinfecterende chemicaliën in openbare ruimtes te sproeien voor epidemische preventie. We wachten nog steeds op meer informatie over de effectiviteit van deze applicaties, dus adviseer afdelingen die deze applicaties willen inzetten goed onderzoek te doen voordat ze verder gaan.
We hebben een beschrijving gegeven van enkele van deze belangrijke toepassingen en andere die hier vaak zijn ingezet in de inspanningen van China om COVID-19 te bestrijden.
Moet ik mijn drone ontsmetten?
Decontaminatie van gevoelige apparatuur zoals drones stelt eerstehulpverleners in staat deze hulpmiddelen in potentieel gevaarlijke omgevingen te gebruiken zonder zich zorgen te maken over chemische of biologische besmetting. Om de veiligheid van het personeel dat ermee omgaat te garanderen, wordt daarom aanbevolen dat de drones die worden gebruikt bij een biologisch hazmat-evenement vóór gebruik op de juiste manier worden ontsmet.
Omdat drones zijn geladen met delicate sensoren en hoogwaardige apparatuur, is een zorgvuldige aanpak vereist om ze te desinfecteren. Traditionele decontaminatiemethoden kunnen kritieke onderdelen van het vliegtuig permanent beschadigen.
EEN Drone Decon Kit is ontwikkeld door DJI’s Public Safety Channel Partner FLYMOTION in samenwerking met Eerstelijnstechnologie en Zuid-Manatee Fire Rescue. Deze kit bevat alles wat je nodig hebt om een drone veilig te ontsmetten.
Opgemerkt moet worden dat een besmet vliegtuig of batterijen niet kunnen worden gelanceerd, geland of opgeladen in de schone of ‘koude’ zone, wat voor sommige piloten moeilijk kan zijn. Alle operaties zullen nu naast het saneringsproces in de ‘warme’ zone moeten plaatsvinden. Zodra de decontaminatie is voltooid, kan het vliegtuig tot 48 uur nodig hebben om te drogen, afhankelijk van de omgevingsomstandigheden.