20 mijl ten oosten van Houston, Texas ligt Shell’s Deer Park-site, een 2300 hectare grote raffinaderij en chemische verwerkingsfaciliteit die jaarlijks ongeveer 100 miljoen vaten ruwe olie en andere producten produceert. Sinds 2017, in een poging om de veiligheid en efficiëntie te bewaken en te verbeteren, de faciliteit heeft onbemande drones in de lucht gebruikt inspecties van industriële apparatuur uit te voeren en incidentbewaking te bieden. De voordelen hiervan zijn duidelijk als men kijkt naar de aanzienlijke hoogte die nodig is om schoorstenen te observeren en te inspecteren. Het gebruik van drones die deze hoogten gemakkelijk kunnen bereiken, elimineert de noodzaak om dure kraan- en onderhoudsteams te sturen.
Het belang hiervan wordt misschien het best geïllustreerd met het voorbeeld van de schade die orkaan Harvey in 2017 aanrichtte. Tijdens de storm raakten de koelventilatoren van de raffinaderij oververhit, die vervolgens opnieuw moesten worden beoordeeld voordat ze opnieuw konden worden gestart. Gewoonlijk zou dit handmatig worden uitgevoerd, wat tot twee uur per eenheid in beslag nam; operators van onbemande luchtvaartuigen (UAV) waren echter in staat om in slechts 15 minuten vier koelunits te onderzoeken. Als gevolg hiervan werden in het eerste jaar van gebruik in Deer Park in totaal 212 inspecties op hoogte geëlimineerd door het drone-team, wat leidde tot een geschatte besparing van $ 1,2 miljoen.
De werking van de drone staat momenteel onder toezicht van Shell’s ‘Drone Aerial Response Team’ (DART); een site-specifiek team van operators. Hoe bekwaam DART ook is, hun drones opereren in vaak ontmoedigende omstandigheden die hen blootstellen aan extreme slijtage en Shell heeft momenteel geen aangewezen intern team om haar vloot goed te onderhouden. Daarom koos DART ervoor om het gespecialiseerde onderhoudsprogramma van DJI te gebruiken om ervoor te zorgen dat hun vloot te allen tijde in de best mogelijke staat blijft.
Inhoudsopgave
Uitdagingen voor het Shell drone-team
Hoewel de besparingen enorm zijn, staat het drone-team van Shell voor een aantal formidabele uitdagingen. De belangrijkste daarvan is dat drones in de buurt van kritieke olie- en gasinfrastructuur moeten vliegen. Hierdoor worden drones vaak blootgesteld aan hoge niveaus van stoom en hitte, waardoor de fysieke slijtage van gevoelige componenten aanzienlijk toeneemt. De missies die het DART-team uitvoert zijn ook intensief met lange bedrijfstijden. Rigoureuze inspectiemissies op deze schaal kunnen veel tijd in beslag nemen, wat betekent dat drones, net als mensen, vatbaar zijn voor overwerk.
Tegelijkertijd moeten drones betrouwbaar en direct beschikbaar zijn. De site is 24 uur per dag, 7 dagen per week in bedrijf en een incidentrespons kan op elk moment van de dag of nacht nodig zijn. Dit betekent dat de dronevloot van DART binnen 20 – 30 minuten consistent beschikbaar moet zijn voor verzending.
Drone-onderhoud is niet zo eenvoudig
Hoe bekwaam de DART-operators ook zijn, het onderhoud van drones is niet zo eenvoudig als het op het eerste gezicht lijkt. Vanwege de aard van de uitgevoerde taken zijn de drones die door Shell worden gebruikt extreem geavanceerd met een bijzonder geavanceerde techniek onder de motorkap. Dit betekent dat ze een hoog niveau van expertise nodig hebben om optimale prestaties te behouden en te behouden – een niveau van expertise dat niet altijd gemakkelijk te verkrijgen is.
Evenzo vereist het onderhoud van een hele vloot een aanzienlijke planning om succesvol uit te voeren, en zonder een officiële onderhoudsgids was het een uitdaging om een geschikt reparatieschema op te stellen op basis van het gebruik van hun drones. Desalniettemin zijn regelmatig onderhoud en onderhoud van drones cruciale componenten van elk succesvol commercieel drone-programma.
DJI-drone-reparatie en UAV-onderhoud tot de redding
In een poging om deze problemen aan te pakken en de efficiëntie van de activiteiten van DART te verbeteren, koos het team ervoor om DJI’s drone-onderhoudsprogramma. Als onderdeel van dit programma kon een DJI-team van drone-technici het zware werk overnemen door een onderhoudsplan voor drone-apparatuur te introduceren, waaronder:
- Uitgebreide vliegtesten – Door de vliegcapaciteit van elke drone uitgebreid te testen, worden de risico’s die gepaard gaan met uitgebreide vliegsessies sterk geminimaliseerd.
- Grondige reiniging – Apparatuur die regelmatig wordt schoongemaakt en ververst, behoudt eerder zijn operationele efficiëntie.
- Vervanging van onderdelen – Door proactief overgebruikte onderdelen te vervangen, kan de levensduur van drones aanzienlijk worden verlengd en kan de waarde van deze activa stabieler blijven.
- Upgraden en kalibreren – Ervoor zorgen dat alle apparatuur up-to-date is, omdat dit kan helpen om de prestaties en efficiëntie op de lange termijn te verbeteren.
Het succes van het DJI Onderhoudsprogramma
Het droneprogramma van Shell heeft consequent zijn waarde bewezen en de lessen getrokken uit de baanbrekende inspanningen van het DART-team van Shell Deer Park bieden een succesvolle blauwdruk voor andere bedrijven die implementeren asset management en inspectie drone programma’s. Dit succes wordt echter ondersteund door het belangrijke onderhoudswerk dat de vloot altijd in perfecte staat houdt, dag en nacht.
Regelmatig onderhoud heeft ervoor gezorgd dat de UAV-vloot van Shell constant beschikbaar is voor inzet, zowel voor geplande taken als in geval van nood. Bovendien heeft het team door het verstrekken van een uitgebreid onderhoudslogboek voor drones een veel slimmer vlootbeheer geïntroduceerd. Shell kan nu de status van hun individuele UAV’s bijhouden, terwijl de gedetailleerde onderhoudsrichtlijnen van DJI een beeld schetsen van hoe Shell hun onderhoudsschema effectiever kan organiseren.
En degenen die binnen Shell het hart van het programma vormen, zijn vooral blij met de steun en hulp van DJI. John McClain, de DART Chief Pilot van Deer Park, prijst in het bijzonder het drone-onderhoudslogboeksysteem.
“Door gebruik te maken van het DJI-onderhoudsprogramma ontvang ik een rapport met details over de uitgevoerde inspecties en preventief onderhoud, de resultaten van die inspecties en de aangebrachte correcties”, zei hij, “Het rapport bevat afbeeldingen van alle fasen van het onderhoud, en ik kan dit rapport in mijn vluchtbeheersysteem opslaan als bewijs van lopend onderhoud en de luchtwaardigheid van het vliegtuig.”
Conclusie
Al met al is het drone-onderhoudsprogramma van DJI een integrale aanvulling geworden op de activiteiten van Shell in Deer Park. Vanwege de druk die wordt uitgeoefend op de vloot die operaties onder extreme omstandigheden uitvoert, is het hebben van een uitgebreid onderhoudsschema een cruciaal onderdeel om ervoor te zorgen dat hun drones in de best mogelijke staat blijven om het werk te doen.
Bovendien hoeft DART, door gebruik te maken van de service van DJI, zich geen zorgen meer te maken of hun UAV’s de taak aankunnen. En hierdoor kunnen ze zich concentreren op datgene waar ze goed in zijn: het besturen van hun vloot en het uitvoeren van rigoureuze drone-inspectiemissies.